مقالات نهال گردو

آفت بلایت گردو

معرفی آفت بلایت گردو (walnut blight) و روش پیشگیری و کنترل آن

معرفی آفت بلایت گردو (walnut blight)

در این مقاله از وب سایت نهالستان آوا نهال به معرفی آفت بلایت گردو (walnut blight) و روش پیشگیری و کنترل آن خواهیم پرداخت. بلایت گردو یا باکتریوز مرموز گردو (Walnut Blight) یک بیماری قارچی است که باعث آسیب به برگ‌ها، میوه‌ها و شاخه‌های درخت گردو می‌شود.  در این مقاله به معرفی بیماری بلایت گردو و روش‌های پیشگیری و کنترل آفت بلایت گردو می‌پردازیم.

برای مطالعه بیشتر در مورد گردو  کلیک کنید: ویکی پدیا

معرفی بیماری بلایت‌گردو:

آفت بلایت گردو یک بیماری باکتریایی است که توسط باکتری Xanthomonas arboricola pv. juglandis ایجاد می‌شود. این باکتری در اثر باران، آب‌گریزی، بخاری شدن آب و آب‌وهوای مرطوب فعالیت خود را نشان می‌دهد. بلایت گردو بیشتر در مناطقی با آب و هوای مرطوب شدید مانند سواحل غربی ایالات متحده رخ می‌دهد. این بیماری عمدتاً بر روی برگ‌ها و میوه‌های درخت گردو ایجاد شده و می‌تواند باعث ایجاد زخم‌هایی در محل تماس با باکتری شود.

علائم بیماری آفت بلایت گردو روی برگ :

این بیماری روی بافت های سبز و تازه ی درخت تاثیر میگذارد. لکه های نکروزه روی رگبرگ های اصلی و فرعی درخت ظاهر میشود. این لکه ها پارانشیم و دمبرگ را نیز تحت تاثیر قرار میدهند. روی پارانشیم لکه های قهوه ای تا سیاه چند میلی متری با هاله های زرد – سبز دیده میشود. و رفته رفته با پیشرفت بیماری این لکه ها تبدیل به نکروزه و رنگ آن قهوه ای و خشک میشود.

حاشیه ی برگ های جوان نیز تغییر حالت داده و خطوط سیاه رنگی در رگبرگ های آن ظاهر میشود. با پیشرفت بیماری باعث ریزش برگ ها خواهد شد.

نکته: برگ های ریخته شده را از سطح باغ جمع آوری کرده و همچنین برگ های باقیمانده را از روی درخت جدا کنید. تا عامل ایجاد بیماری در بخش های دیگر باغ نشود.

علائم بیماری آفت بلایت گردو روی گل نر (شاتون) :

بیماری بلایت گردو گل های نر را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. مهم ترین راه شناخت این بیماری سیاه شدن و چروکیدگی و ریزش شاتون ها است. این بیماری به محور گل آذین نیز نفوذ کرده و گل را کاملا درگیر میکند. با آلودگی گل های نر و عملیات گرده افشانی بیماری به سایر درختان نیز منقل میشود.

علائم بیماری آفت بلایت گردو روی شاخه ها

این بیماری شاخه های جوان و سبز درخت را نیز تحت تاثیر قرار میدهد. شاخه های آبدار و ترد درخت گردو بسیار حساس هستند اما بخش های چوبی از مقاومت بیشتری برخوردارند. در شاخه های جوان زخم های نکروزه ی سیاه ظاهر میشود.  با توجه به شدت بیماری، لکه ها میتواند سطحی و یا عمیق باشد. حتی در موارد شدید تر تبدیل به شانکر میشود. شانکرها باعث مرگ شاخه خواهند شد.

اگر در آب و هوای مرطوبی قرار دارید، لکه ها قطرات اوز تولید میکنند که برای درخت بسیار مضر است.

علائم بیماری بلایت گردو روی گل های ماده و میوه :

بدترین علائم بیماری بلایت گردو روی میوه ی گردو دیده میشود. البته میزان خسارت این بیماری به زمان حمله ی آن بستگی دارد. فراموش نکنید اگر بلایت گردو در ابتدای فصل به درخت حمله کند، باعث چروکیدگی و ریزش گل های ماده و آلودگی گل گاه خواهد شد. اگر گلگاه گیاه آلوده شود؛ میوه های کوچک میریزند. اگر بیماری شدت یابد همه ی میوه های نارس میریزند. میوه هایی که هنوز نریخته اند در پوست سبز آنها لکه های تیره آب سوخته دیده میشود. در گلگاه معمولا در نواحی انتهایی ظاهر میشوند. به علت چسبناک بودن سطح کلاله، دانه ی گرده و باکتری روی آن میچسبد. و پس از آن به خامه سرایت میکند. که باعث بروز لکه هایی در بخش انتهایی میوه میشود. در اول فصل معمولا به صورت لکه های انتهایی میوه نهایان میشود.

روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری آفت بلایت گردو:

  1. نگهداری از محیط مناسب برای درخت گردو:

محیط‌مناسب برای درخت گردو شامل خاکی با pH مناسب، آبیاری‌و‌تغذیه‌مناسب و فاصله‌گذاری مناسب از سایر درختان گردو است. این موارد باعث تقویت سیستم ایمنی درختان گردو و کاهش شانس ابتلا به بیماری بلایت گردو می‌شوند.

  1. انتخاب گونه‌های مقاوم:

انتخاب گونه‌های مقاوم به بیماری بلایت گردو و استفاده از گیاهان پوششی مناسب برای کاهش خطر انتقال باکتری به درخت گردو از روی برگ‌ها، از مهمترین روش‌های پیشگیری در برابر بلایت گردو است.

  1. استفاده از محصولات مبتنی بر باکتری‌کش:

استفاده از محصولات‌مبتنی‌بر باکتری‌کش به‌صورت روش‌های پیشگیری و کنترل آفت بلایت گردو می‌تواند کمک‌کند. این روش‌ها می‌توانند شامل محصولات باکتری‌کش شیمیایی و بیولوژیکی باشد.

  1. استفاده از روش‌های کشتاری:

استفاده از روش‌های کشتاری مانند برش شاخه‌ها و برگ‌های آلوده به بیماری آفت بلایت گردو می‌تواند باعث کاهش شانس انتقال باکتری به درختان سالم شود. برای این منظور، باید قسمت‌های آلوده شده از درخت گردو را برش دهید.

  1. کنترل حشرات آفت‌زا:

حشرات آفت‌زا مانند شپشک و سوسک می‌توانند باعث انتقال باکتری بلایت گردو به درختان گردو شوند. استفاده از محصولات حشره‌کش برای کنترل حشرات آفت‌زا می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری بلایت گردو کمک کند.

کلام آخر در معرفی آفت بلایت گردو

بلایت گردو یک بیماری بسیار خطرناک برای درختان گردو است و می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های جدی برای تولید و سلامت درختان گردو شود. این بیماری توسط باکتری با نام Xanthomonas arboricola pv. juglandis ناشی می‌شود و از طریق آب، هوا، ماشین‌آلات و حشرات به درختان سالم منتقل می‌شود.

روش‌های پیشگیری و کنترل بیماری بلایت گردو شامل انتخاب گونه‌های مقاوم، زراعت سالم، برداشت و حمل به محل‌های دیگر با احتیاط، نظافت ابزارهای کشاورزی، استفاده از محصولات ضدعفونی، کنترل حشرات آفت‌زا و اجرای برنامه‌های مدیریت بیماری می‌باشد.

به عنوان یک کشاورز یا باغدار، پیشگیری از ابتلا به بیماری بلایت گردو از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا با کاهش خطر ابتلا به این بیماری، می‌توانید از تاثیرات آن جلوگیری کنید و محصولات گردویی با کیفیت و با ارزش تولید کنید.

همچنین برای اطلاع از بهترین گردو ها در ایران کلیک کنید

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078

 

امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *