چالشهای مهم احداث باغ بادام در مناطق گرمسیر

چالشهای مهم احداث باغ بادام در مناطق گرمسیر

قطعا زمانی که شما به چالشهای پیش روی خود در باغداری آگاهی داشته باشید. از پیش از زمان احداث باغ به فکر راه حل هایی برای رفع به موقع آنها بوده است. در این صورت بدون مانع و ایجاد مشکل قادر خواهید بود حداکثر بهره برداری را از باغ خود داشته باشید. در این قسمت به بررسی چالشهای پیش روی شما در باغداری بادام در مناطق گرمسیری می پردازیم.

  • گرمای هوا در تابستان:

اولین و مهمترین چالش باغداری بادام در مناطق گرمسیر این است که در این مناطق به طور معمول دمای هوا در تابستان به بیش از 30 درجه ی سانتی گراد می رسد.  شما باید ارقامی از بادام را در این مناطق بکارید که نسبت به گرمای هوای تابستان مقاومت داشته‌باشند. ارقام بادامی که مخصوص مناطق سردسیر و یا معتدل هستند معمولا قدرت تحمل این دما را نداشته و دچار برگ سوزی و از دست‌دادن میوه های خود می شوند. اما ارقامی از بادام مانند نهال بادام آذر خوشه ای، نهال بادام فرانسیس و نهال بادام کاغذی ارقامی هستند که قابلیت تحمل گرمای هوا تا 45 درجه را نیز دارند.

  • بافت نامناسب خاک

یکی دیگر از مشکلاتی که باغداران بادام در مناطق گرمسیر با آن مواجه هستند بافت نامناسب خاک است. مناطق گرمسیر در فلات مرکزی ایران بافت خاک سنگین و رسی دارند که باعث آب مانی پای درختان بادام می شود. توجه داشته‌باشید که درختان بادام به رطوبت بالای خاک و زهکش نامناسب واکنش بسیار منفی نشان‌داده و نمی توانند عملکرد خوبی در این خاکها داشته‌باشند. بنابراین اصلاح بافت خاک رسی از جمله عملیات مهم در احداث باغ بادام در بسیاری از مناطق گرمسیر کشور خواهد بود.

برای اصلاح بافت خاک رسی باید در درجه ی اول درصد رس خاک را با انجام آزمایش تجزیه ی خاک تعیین کنید. سپس با ترکیب کردن کود دامی پوسیده و یا خاک با بافت سبک مانند ماسه تخلخل پذیری و قدرت نگهداری آب را در خاک افزایش دهید. در این صورت خاک سنگین و رسی در مناطق گرمسیر برای کاشت بادام مناسب خواهد شد.

  • آفات و بیماریهای رایج بادام درمناطق گرمسیر:

آفاتی مانند سوسک شاخک بلند رزاسه، کنه ی تار عنکبوتی و سوسکها و پروانه های پوست خوار و چوبخوار آفاتی هستند. بیشتر به واسطه ی به هم خوردن‌نظم در آبیاری و بی توجهی به تغذیه ی درختان بادام در مناطق گرمسیر به درختان بادام خسارت وارد می کنند. بهترین راهکار برای کنترل این آفات علاوه بر خرید نهال بادام مقاوم در زمان احداث باغ تغذیه و آبیاری اصولی باغات بادام در این مناطق خواهد بود.

در رابطه با بیماریهای شایع بادام در مناطق گرمسیر نیز می توان به پوسیدگی طوقه و ریشه فیتوفتورایی، گال باکتریایی طوقه و شانکر تنه ی درخت بادام اشاره کرد. به منظور کنترل این بیماریها دقت در زمان کاشت و آسیب نزدن به طوقه و ریشه ی درختان بادام، اصلاح بافت خاک و سیستم ابیاری و استفاده از سیستم آبیاری قطره ای بسیار موثر است. کاشت ارقام مقاوم و تقویت درختان نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • کم آبی:

یکی دیگر از معضلات باغداری بادام در مناطق گرمسیری کاهش بارش سالیانه است. کاهش بارش سالیانه به ویژه در سالهای اخیر که در اثر گرمایش کلی زمین به ویژه در مناطق گرمسیر نمود بیشتری پیدا کرده است. سبب کاهش سطح آبهای زیرزمینی در این مناطق شده و در نهایت درختان و گیاهانی که در این مناطق کاشته می شوند در سالهای اخیر و در سالهای آتی با مشکل کم آبی مواجه خواهند بود.

راه حل برون رفت از این مشکل و چالش تنها و تنها مدیریت بهینه منابع آبی موجود و کاشت ارقام مقاوم به خشکی و کم آبی خواهد بود. در مناطق گرمسیر چیزی که سبب از دست رفتن منابع آبی می شود. همان گرمای هوا بوده که سبب هدر رفت بخش بزرگی از آب آبیاری در اثر تبخیر می شود. تبخیر آب در مسیر آبیاری سطحی و تبخیر از سطح خاک از یک سو و تبخیر آب از سطح برگ درختان از سویی دیگر که سبب ایجاد عطش بیشتر و نیاز آبی بیشتر درختان می شود باعث می شود که بیش از پیش به اهمیت استفاده از سیستمهای آبیاری نوین مانند سیستم آبیاری تحت فشار زیر سطحی پی ببریم.

به منظور جلوگیری از تبخیر زیاد آب از سطح خاک در فصل تابستان همچنین می توانید از مالچ پاشی به ویژه مالچهای با رنگ سفید استفاده کنید، علاوه بر آن استفاده از بافت خاک با ظرفیت بالای نگهداری آب در خود نیز به مدیریت بهتر منابع آبی و همینطور کاهش ایجاد تنش آبی کمک خواهد کرد.

  • آفتاب سوختگی تابستانه ی تنه ی درخت بادام:

از دیگر چالشهای باغداری بادام در مناطق گرمسیر خسارتی است که تابش آفتاب، گرمای هوا و کم آبی به پوست تنه ی درختان در اوج تابستان وارد می کند. به این صورت که در اثر کمبود آب درختان به فواصل طولانی تر آبیاری می شوند . از طرفی تابش خورشید به پوست تنه سبب خشک‍شدن بیش از اندازه ی پوست می شود. بنابراین پوست تنه ی درختان بادام نرمی و انعطاف پذیری خود را در برابر رشد و افزایش حجم چوب از دست‌داده و در ادامه ی فصل با پدیده ی ترک‌خوردن پوست تنه و خارج‌شدن شیره درخت از تنه مواجه خواهیم شد.

در این میان ترک‌خوردن پوست تنه ی درخت راه را برای ورود عامل بیماری شانکر تنه ی درخت بادام باز‌کرده است. این بیماری با ورود به درخت بادام سبب ایجاد ضعف در این درختان می شود. علاوه بر آن بخش زیادی از میوه ی بادام را از دست خواهید داد.

برای مقابله با این چالش نیز دو راهکار اساسی وجود دارد. اول مدیریت آبیاری که به تفصیل در بخش قبلی به آن پرداختیم. با این کار مانع از خشک و شکننده شدن پوست تنه در برابر رشد و افزایش حجم تنه ی درخت خواهید شد. راهکار دوم کشیدن پوشش سفید رنگ روی تنهی درختانبه ویژه در ضلع جنوبی تنه که تابش خورشید می تواند سبب خشک‌شدن و ترک‌خوردن آن شود.

البته برای اطمینان صد در صدی توصیه می شود هر دو راهکار را در باغ پیاده کنید. تا مانع از ترک‌خوردن پوست تنه ی درخت بادام و ورود بیمارگر شانکر شوید

  • شوری و آهکی بودن خاک:

یکی از مشکلات مناطق گرمسیر در احداث باغ بادام شور بودن و یا آهکی بودن خاک این مناطق است. در خاکهای شور و قلیایی با توجه به بالابودن اسیدیته ی خاک برخی از عناصر غذایی از دسترس گیاه خارج‌شده و به فرم غیر قابل جذب در می آید. بنابراین اصلاح شوری خاک یکی از مراحل بسیار مهم عملیاتی قبل از احداث باغ بادام خواهد بود.

بنابراین کمبود عناصر غذایی در گیاه حتی با وجود استفاده از عناصر غذایی در خاک و یا در آب آبیاری از معضلاتی است. کاشت درخت در خاک شور با آن رو به رو خواهد بود. برای مقابله با این مشکل می توانید از ترکیبات گوگردی استفاده کنید. استفاده از اسیدسولفوریک کشاورزی نیز برای تنظیم اسیدیته ی خاک مناسب خواهد بود.

در برخی موارد استفاده از ترکیب کودی با خاصیت اسیدی می تواند به تنظیم اسیدیته ی خاک کمک کند. اما این که چه ترکیبی و با چه درصدی را باید چگونه استفاده کنید تا بتواند تاثیر درستی در شرایط خاک باغ شما داشته باشد نیاز به دریافت مشاوره دارد. نهالستانها و مراکز فروش نهال بادام کارشناسان ماهری دارند که با تکیه بر نتیجه آزمون تجزیه ی خاک می توانند راهگشای شما در حل این مشکل باشند.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
نکات اصلی احداث باغ بادام در مناطق سردسیر

نکات اصلی احداث باغ بادام در مناطق سردسیر

در مورد احداث باغ بادام در مناطق سردسیر چالش هایی پیش روی باغداران است. کلید موفقیت در باغداری بادام در مناطق سردسیر داشتن راه حل مناسب برای مقابله با آن چالشها خواهد بود. پس در این قسمت با اشاره به چالش های باغداری بادام در مناطق سردسیر راه داشتن یک باغ موفق و سود ده در این مناطق را به شما می آموزیم.

  • خاک مناسب کاشت بادام در مناطق سردسیر:

باید گفت در مناطق سردسیر که معمولا کوهستانی هستند مساله ی بسیار مهمی که در مورد احداث باغ بادام مطرح می شود. فراهم آوردن خاک مناسب برای کاشت بادام است. درختان بادام برای رشد بهتر به خاک لومی با بافت سبک و زهکش خوب احتیاج دارد. اما در خاک شنی و یا سنگلاخی در دامنه ی کوه ممکن است نتواند به عملکرد مطلوب خود نزدیک شود. بنابراین چنانچه قصد احداث باغ در مناطق سردسیر و کوهستانی را دارید باید بدانید که فراهم کردن بستر خاک مناسب برای پرورش درخت بادام بسیار اهمیت دارد.

شما می توانید قبل از اقدام به احداث باغ بادام از خاک زمین مورد نظر خود نمونه ای را به آزمایشگاه تجزیه ی خاک بفرستید تا بافت خاک و اسیدیته ی آن را به خوبی تعیین کرده و در صورت نیاز به اصلاح، اصلاخات لازم را انجام دهید.

در رابطه با اسیدیته نیز توجه داشته باشید که اسیدیته ی خنثی تا کمی قلیایی برای پرورش درختان بادام مناسب است. در مناطق سردسیر معمولا مشکل قلیایی بودن خاک وجود ندارد اما در صورت قلیایی یا آهکی بودن خاک توصیه می شود با استفاده از ترکیبات گوگردی و یا گوگرد به میزان لازم اسیدیته را اصلاح نمایید.

  • مقابله با سرمازدگی:

سرما زدگی به دو صورت زمستانه و بهاره در مناطق سردسیر اتفاق می افتد. سرما زدگی زمستانه در اثر عدم تحمل کافی ریشه درخت به سرما و یخبندان خاک رخ داده و سرما زدگی بهاره معمولا پس از شکوفه دهی درختان در مناطق سردسیر و به صورت سرمای دیر رس در بهار رخ می دهد.

راه های بسیاری برای مقابله با سرمازدگی درختان بادام در مناطق سردسیر پیشنهاد می شود. اما هیچ کدا به اندازه ی استفاده از ارقام مقاوم نسبت به سرمای زمستان و ارقام دیرگل که پس از سپری شدن سرمای دیر رس بهاره شکوفه داده و از سرمازدگی بهاره در اما می مانند نمی تواند برای مقابله با این چالش موثر باشد.

نهال بادام آذر خوشه ای، نهال بادام فرانیس و نهال بادام سوپر نوا همگی ارقام بادامی هستند. برای کاشت در مناطق سردسیر به واسطه ی مقاومت در برابر سرمای زمستان و دیر گل بودن و فرار از سرمای دیر رس بهاره بسیار مناسب هستند. بازم به ذکر است که میزان باردهی این ارقام نیز در مقابل ارقام قدیمی بادام مخصوص مناطق سردسیر قابل ملاحظه است.

  • آفات و بیماریهای رایج بادام در مناطق سردسیر:

آفات و بیماریها هم مانند سایر موجودات زنده از شرایط آب و هوایی تابعیت کرده‌است . در مناطق سردسیر با زمستانهای طولانی و سردسیر آن دسته از آفات و بیماریها می توانند زنده بمانند. در درختان بادام ایجاد خسارت کنند که دیاپوز و یا مرحله ی مقاوم داشته باشند.

نکات اصلی خرید نهال بادام در مناطق سردسیر

  • نکته ی اصلی در مورد بهترین رقم بادام در نظر‌گرفتن قیمت نهال بادام است. به هر حال منابع مالی باغداران در ابتدای کمار برای تاسیس باغ محدود‌بوده و هر کس دوست دارد نهایت صرفه جویی را در منابع مالی کند. اما لازم است به شما یادآوری کنیم که هزینه ای که بابت خرید نهال بادام در ارقام تجاری و مرغوب می کنید به زودی با سودی که عاید شما خواهند کرد. به واسطه ی زود بازده‌بودن به شما بر خواهد گشت.
  • شرط دیگر در انتخاب بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر این است که نهال را از مراکز فروش نهال بادام که به صورت معتبر فعالیت می کنند خریداری کنید، شاید برای شما این پرسش مطرح شود که معتبر بودن و مجوز دار بودن نهالستان چه اهمیتی دارد؟ در پاسخ باید عنوان کرد در صورتی که به دنیال ارقام پر بار و تجاری باشید. این ارقام به صورت پیوندی بر پایه ی ارقام مقاوم تولید‌شده و در دسترس باغداران قرار می گیرد.  در صورتی که از نهالستانهای نامعتبر خریداری شود هیچ تضمینی برای سلامت و اصالت نهال خریداری‌شده وجود ندارد و ممکن است نهالی را خریداری کنید که همراه با خود آفت و یا بیماری وارد باغ کند.
  •  در مورد بهترین رقم بادام که باید در نظر گرفته‌شود این است که میزان باردهی رقم بادام باید برای باغدار به صرفه باشد. ارقام قدیمی و بومی بادام باردهی بالایی ندارند و برای احداث باغ تجاری مناسب نیستند. اما باردهی ارقام تجاری بادام معمولا بالا بوده و هزینه ای که صرف هر هکتار از این باغ می شود بازدهی خوبی خواهد داشت.
نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
آب و هوای مناسب نهال بادام

آب و هوای مناسب نهال بادام

آب و هوای مناسب نهال بادام، به عنوان یک شرط حیاتی به طور مستقیم بر عملکرد و عمر میوه دهی آنها تأثیرگذار است. از بهترین راه های کسب درآمد و بهره وری از باغ و زمین، می توان به احداث باغ بادام اشاره کرد. بادام، یکی از میوه های گران قیمت و محبوب است که عرضه و تقاضا بالایی در بازار دارد. این ویژگی ها باعث شده تا کشاورزان و باغداران بتوانند با فروش بادام، از درآمد قابل توجهی بهره مند گردند.

آب و هوای مناسب نهال بادام یکی از عوامل حیاتی در رشد و توسعه این درختان است. با انتخاب نهال هایی که با آب و هوای منطقه تان سازگاری دارند، می توانید درختان بادام با استقامت بیشتری در برابر مشکلاتی همچون آفات، بیماری ها، سرما و گرما را داشته باشید. این موضوع همچنین منجر به کاهش هزینه های نگهداری از این درختان می شود. انتخاب درختان بادام مناسب برای هر منطقه باید با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب درخت بادام آن منطقه انجام شود. باغدارانی که قصد دارند باغ بادام احداث نمایند، باید با شرایط و قوانین مربوط به کشت نهال ها آشنایی داشته باشند تا بتوانند از باغی پربار بهره مند گردند.

آب و هوای مناسب نهال بادام در ایران و جهان

همان طور که اشاره شد، بادام از محبوب ترین ارقام درختان میوه در بین کشاورزان و باغداران محسوب می شود. با توجه به تطابق بی نظیر با شرایط آب و هوایی مناسب برای درختان بادام، کاشت این نهال به اقتصاد منطقه رونق می بخشد و محصولات با کیفیت و سودآوری بالایی را به ارمغان می آورد. به همین دلیل، کشت و پرورش این نهال برای باغبانان در اولویت قرار دارد.

باغات بادام با هدف تأمین نیازهای داخلی و یا صادرات ایجاد می شوند و هر ساله برای کشاورزان و باغداران منبعی پایدار از درآمد فراهم می کند. در ادامه، بهترین ارقام بادام با توجه به آب و هوای مناسب برای کاشت درخت بادام در هر منطقه، معرفی می شوند. این ارقام بیشتر به صورت پیوندی تولید می شوند و دارای باردهی خوشه ای با بادام های پوست کاغذی می باشند:

  • مامایی
  • آذر
  • فرانیس
  • تونو
  • شاهرودی 7
  • نون پاریل
  • شاهرودی 12
  • سوپرنوا
  • شاهرودی 21

کشت نهال بادام: زمان مناسب و انتخاب ارقام

بهترین زمان برای کشت درخت بادام در فصل پاییز است. دلیل این انتخاب این است که دانه بادام تا مدت ۶ ماه در خاک می ماند و سپس در فصل بهار شروع به رشد و جوانه زنی می کند. به طور معمول، ماه آبان به عنوان بهترین زمان برای انجام کشت در نظر گرفته می شود. اما اگر شرایط مناسب برای کشت در این ماه فراهم نباشد، می توانید در ماه اسفند نیز به کشت نهال بادام اقدام نمایید، به شرطی که آب و هوای مناسب برای کاشت آن در این ماه فراهم باشد.

بهترین ارقام بادام جهت مناطق مرطوب و گرم

با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب برای نهال بادام در مناطق مرطوب و گرم، انتخاب ارقام مناسب بسیار مهم است. در ادامه، بهترین ارقام این درخت برای مناطق ذکر شده است:

  • آذر
  • تونو
  • مامایی
  • فرانیس

معرفی نهال های بادام مناسب برای مناطق مرطوب و معتدل

مناطقی از ایران دارای آب و هوای مرطوب و معتدل بوده و آب و هوای مناسب نهال بادام را دارا هستند. در این مناطق، ارقام زیر برای کشت بادام پیشنهاد می شوند:

  • مامایی
  • آذر
  • فرانیس
  • تونو

علاوه بر این، در مناطق مرطوب و معتدل که دارای بارش مناسبی هستند، می توانید باغ بادام را به صورت دیمی (بدون نیاز به آبیاری مصنوعی) احداث نمایید.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
5 خاصیت بادام در بارداری

5 خاصیت بادام در بارداری

آیا از خاصیت بادام در بارداری اطلاع دارید؟ یکی از مهمترین خوراکی‌ هایی که در دوره ی بارداری بهتر است مصرف شود، ارقام مغزها است. در این بین بادام در بارداری؛ نقش بسیاری مهمی را بازی می‌کند.

خواص بادام در بارداری، تزریق مستقیم کلسیم به بدن بانوان است:

در دوران بارداری، یکی از مهم‌ ترین مواردی که باید به آن توجه کرد، خوردن مواد خوراکی است که در استخوان‌سازی جنین نقش دارند. این که چقدر این پروسه در بدن جنین با کیفیت و کامل انجام شود، می‌ تواند سلامت کودک را از لحظه‌ ای که به دنیا می‌آید تا روزی که بر روی زمین زندگی می‌کند، تضمین کند. خوردن بادام در سه ماهه اول بارداری، می‌ تواند این اطمینان را به مادر بدهد.

بادام مغزی است سرشار از کلسیم. بنابراین با مصرف آن در دوزهای مشخص و روزانه برای مادران باردار، می‌ توان درصد بالایی از کلسیم لازم برای استخوان‌سازی جنین را تأمین کرد. نه تنها مصرف بادام در بارداری، که مصرف آن در دوران بعد از بارداری نیز پر اهمیت خواهد بود. در آن دوران نیز چون مادر به کودک خود شیر می‌دهد، کلسیم از بدن او خارج می‌شود پس بیش از همیشه به جبران آن کمبود، احتیاج خواهد داشت.

بادام در بارداری، محرکی برای گردش خون:

این که خون در بدن زنان باردار گردشی منظم، با قاعده و بدن هیچ گونه اختلال، داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است. دلیل آن هم روشن است، خون با گردش خود در بدن، مواد غذایی و اکسیژن را به تمامی ارگان‌ها می‌رساند و انرژی بخش بدن است. خب جنین در بدن مادر نیاز دارد که اکسیژن کافی و همچنین مواد غذایی مناسب را به‌طور منظم و با سرعت دریافت کند. پس حرکت خون و سرعت حرکت آن در بدن مادر باید حتماً با قاعده انجام شود.

یکی‌ دیگر از خواص بادام در بارداری؛ سرعت بخشیدن به حرکت خون در بدن مادر است. خوردن بادام نه تنها سرعت خون که مقدار آن را هم در بدن مادر افزایش می‌دهد. پس خانم‌های باردار حتماً باید دوزی مناسب از مغز بادام را در طول دوران بارداری هر روز میل کنند تا از خاصیت‌های بادام برای بارداری، بهره‌مند شوند.

قرص آهن نخورید، از خواص بادام در بارداری بهره مند شوید:

از گذشته تا کنون مغز بادام به یک معدن قوی از آهن، معروف بوده است. یکی از مواردی که بیش از همه برای بدن خانم‌های باردار ضروری است، وجود آهن است. خانم‌ ها به‌ طور کلی نسبت به آقایان بیش‌تر از فقر آهن در بدن خود برخوردار هستند. در زمان بارداری نیز با توجه به فعل و انفعالاتی که در بدن آن‌ها اتفاق می‌افتد، این فقر آهن شدیدتر نیز می‌شود. پس باید حتماً این کمبود مدتی پیش از حاملگی یا بلافاصله بعد از شروع آن، جبران شود.

طبق تحقیقات انجام شده، در هر دانه مغز بادام درختی در حدود 1 میلی‌گرم آهن وجود داشته که می‌ تواند حدود ده درصد از کمبود آهن در بدن زنان باردار را جبران کند. پس با مصرف حدود چند دانه از این مغز در طول یک روز می‌ توان از خواص بی‌نظیر بادام درختی در بارداری، بهره برد.

از فیبر تا درمان یبوست با بهره مندی از خواص بادام در بارداری:

یکی از شایع‌ترین اتفاق‌ها و مشکلاتی که برای زنان باردار به وجود می‌آید، مشکل یبوست است. یوست خود به تنهایی به شدت دردآور بوده اما خب قضیه به این ختم نشده و مشکلاتی چون هموروئید و انواع بواسیر نیز پیرو آن برای فرد به وجود می‌آید که خود آن‌ها می‌ توانند نقطه‌ی شروعی برای دیگر انواع بیماری‌ها باشند. یکی از مهم‌ترین خواص بادام درختی در بارداری، جلوگیری از ایجاد یبوست برای مادر است.

بادام منبعی قوی از فیبرهاست. فیبر مفید‌ترین ماده غذایی برای بدن است که می‌ تواند امر هضم و جذب غذا را سهولت بخشد. هر چه فیبر در بدن خانم‌های باردار بیش‌تر باشد، عمل هضم در آن‌ها بهتر انجام شده و دستگاه گوارش سالم‌تری خواهند داشت. روشن است که در صورت سلامت دستگاه گوارشی، بیماری‌ هایی مربوط به روده مانند یبوست نیز پیش نخواهد آمد. پس از دیگر فواید مهم بادام در بارداری، تصحیح دستگاه گوارشی است.

عضله‌ سازی نوزاد در کنار پوستی سالم:

رشد ماهیچه‌ ها و عضلات جنین در بدن مادر، وابسته‌به پروتئین است. پروتئین در وزن‌گیری نوزاد نیز اهمیت بالایی دارد. البته علاوه‌ بر نوزاد در هر چه قوی‌تر کردن ماهیچه‌ها و عضلات بدن مادر نیز می‌ تواند پروتئین نقش مؤثری داشته باشد که قوی بودن عضلات می‌ تواند مادر را در هنگام زایمان به شدت کمک کند.

از آن جایی که بادام یک منبع قوی از پروتئین است، مصرف آن در زنان باردار می‌ تواند در عضله‌سازی و تقویت ماهیچه‌ها هم برای مادر و هم برای جنین مؤثر و البته ضروری باشد. پس یکی‌دیگر از خواص بادام در بارداری، تقویت عضلات است.

نحوه استفاده از بادام برای بهره گیری از خواص آن:

این که بادام دقیقاً به چه شکلی در دوران بارداری مصرف شود تا خواص آن به بدن برسد، معنایی ندارد. به بیان دیگر روش‌های مصرف آن برای بهره‌مندی از خواص بادام در بارداری، سلیقه‌ای و بسته‌به مزاج مادر است. در هر حال در خیلی از منابع آمده‌است که مصرف آن به‌صورت خام و نه تف داده‌می‌‌تواند مؤثرتر واقع شود. شیر بادام نیز روشی دیگر برای مصرف بادام در دوران بارداری خانم‌ها بوده که در خیلی از منابع به مصرف آن نیز اشاره‌شده‌است.

جمع بندی نهایی خواص بادام در بارداری:

آن چه در این نوشتار به آن اشاره کردیم برخی از مهم‌ترین خواص بادام در بارداری؛ بودند. اهمیت این مغز را از نقطه نظرات مختلف بررسی کرده و مصرف دوز مشخصی از آن به‌صورت روزانه را به خانم‌های باردار توصیه اکید کردیم. یادتان باشد که دوران بارداری دورانی حیاتی هم برای مادر و هم برای کودک است. خیلی از نکات مربوط به سلامتی کودک از همین دوران سرچشمه می‌گیرند. پس توجه به غذا و انواع رژیم‌هایی غذایی برای دوران حاملگی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر 

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر 

اگر در نواحی سردسیر کشور زندگی میکنید بایستی بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر را بشناسید و برای خرید نهال بادام اقدام نمایید. بادام یکی از مغزهای پرخاصیت و پرفایده است که طرفداران زیاد و انواع زیادی دارد. محصول نهال بادام که بومی ایران و چند کشور اطراف ایران است، در سراسر دنیا گسترده شده است و ارقام متفاوتی دارد. بادام که املاح و مواد معدنی و اسیدهای چرب و ویتامین‌های زیادی دارد، در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی و پزشکی به کار می‌رود و گستردگی موارد استفاده از خواص بادام، بسیاری از افراد را بر آن داشته تا اقدام به احداث باغ بادام و یا حداقل کاشت درخت بادام در باغ خود نمایند.

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر:

بادام که یکی از دانه‌ های متعلق به خانواده گلسرخیان به حساب می‌آید، دارای دو نوع تلخ و شیرین است و در کشورهای مختلف، خصوصاً در کالیفرنیا آمریکا و در اسپانیا کشت می‌شود. درخت بادام یکی از درخت‌های مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر و کوهستانی و همچنین در مناطق کم‌آب است. اگر شرایط رشد و ملزومات مختلف را فراهم نمایید، درخت بادام می‌تواند رشد و بازدهی خوبی در مناطق سردسیر داشته باشد.

نهال بادام، به طور معمول در فصل پاییز کاشته می‌شود، ولی امکان کاشت آن در اوایل بهار نیز ممکن است. برخی از ارقام درخت بادام خود گرده‌افشان و برخی دگر گرده‌افشان هستند. برای کاشت نهال بادام در مناطق سردسیر، گونه‌های دیرگل و دیر برگ گزینه مناسبی هستند؛ چرا که دچار سرمازدگی نشده و دیر گل می‌دهند، در نتیجه گل‌ها آسیب ندیده و باردهی درخت کاهش نمی‌یابد.

1- نهال بادام فرانیس : بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر

زادگاه نهال بادام فرانیس، فرانسه است و این نهال بادام از انواع بسیار دیرگل حساب می‌ شود و به همین دلیل برای پرورش در استان های سردسیر بسیار مناسب است. در این نوع نهال بادام که مقاومت بالایی دارد، میزان محصول زیاد زودبازده است. دانه‌ های دو تخمکی در این رقم کم است و احتمال وجود 2 بادام در یک پوسته کم است. میوه کرکدار بادام فرانیس، به راحتی از پوست سبز خود جدا شده و برداشت میوه از درخت آن که پایه کوتاه است نسبتاً راحت است.

درخت بادام فرانیس نسبت به کم‌ آبی نیز مقاوم است و با برگ‌های باریک و کشیده خود مستعد کاشت در مناطق خشک نیز هست. این نهال که معمولاً تا 20- درجه را تحمل می‌کند، نیاز سرمایی 100 تا 700 ساعت در فصل سرد دارد. پایه بادام فرانیس، بادام تلخ جی ان و گرده‌افشان این رقم گونه سهند و شکوفه است. عمر مفید درخت بادام فرانیس، 35 تا 45 سال است و از سال دوم به بار می‌نشیند.

2- نهال بادام مناطق سردسیر، نهال بادام تونو:

بادام تونو نیز یکی از انواع دیرگل به شمار می‌رود که مقاومت بسیار بالایی در برابر سرما و سرمازدگی دارد. این رقم زودبازده به حساب آمده و از نظر اقتصادی، صرفه بسیار خوبی دارد. بادام تونو بومی ‌کشور ایتالیا بوده و با داشتن پوست سنگی، مغز خیلی خوبی داشته و از سال دوم یا سوم به بار می‌نشیند.

نهال بادام تونو از ارقام خود گرده‌ افشان است و دانه‌ ها یا مغزهای آن به شکل دوتایی یا دوقلو در یک پوست نیز به وجود می‌آیند. میوه بیضی شکل بادام تونو کیفیت بسیار بالایی دارد و رنگ آن قهوه‌ای روشن است. پوست این بادام نیمه ضخیم است و معمولاً در زمان برداشت پوست سبز آن شکاف برمی‌دارد.

3- بهترین نهال بادام دیر گل، نهال بادام دیرگل آذر:

یکی دیگر از انواع نهال‌های بادام دیرگل که مقاوم به سرما بوده و مناسب مناطق سردسیر هستند، نهال بادام آذر است. باردهی این گونه به شکل اسپور و دگر گرده‌افشان است. بادام آذر از ارقام پربازده است که به میزان زیادی محصول داده و صرفه‌ اقتصادی دارد.

این گونه نام خود را از شهر آذرشهر که در آنجا به فراوانی کشت می‌شود گرفته است و نژاد آن تلفیقی از نژاد ایتالیایی و فرانسوی است. این گونه مقاوم و قوی از جهت باردهی و دیرگل بودن معروف بوده و قابل توجه است. نهال بادام آذر از سال دوم یا سوم به بار نشسته و در سال پنجم باردهی آن به حداکثر می‌رسد. باردهی آن در هر هکتار تا میزان 4000 کیلوگرم است. پوست چوبی آن کاغذی و تقریباً نازک بوده و میزان دانه‌های دوتایی یا دوقلو در یک پوسته کم است.

4- بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر، نهال بادام شاهرودی:

یکی دیگر از بهترین نهال بادام؛ که دیرگل بوده و به سرما مقاومت خوبی دارد و مستعد کاشت در مناطق سردسیر است، نهال بادام شاهرودی است. این نهال بادام نیز دارای مغز و میوه باکیفیت، پوست نازک و کاغذی بوده و از ارقام زودبازده به شمار می‌رود.

نهال بادام شاهرودی تا 20- درجه سرمای هوا را تحمل کرده و از سال دوم بار می‌دهد. این بادام بومی شهر شاهرود است و دگر گرده‌افشان است و برای گرده‌افشانی آن می‌توان از گونه‌های فراگنس و فرادوئل استفاده کرد. این بادام به دلیل مغز با کیفیت خود، بازار خوبی دارد.

5- بهترین درخت بادام در مناطق سردسیر، نهال بادام سنگی:

این بادام نام خود را از پوست سخت و ناصاف خود گرفته‌است و یکی از بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر، محسوب می‌شود. این گونه نیز دیرگل بوده و مقاومت بسیار بالایی در مواجهه با سرما و کم‌آبی دارد. از سال دوم، نهال بادام سنگی به بار می‌نشیند و دگر گرده‌افشان بوده و رقم گرده‌افشان آن نیز، گونه شکوفه است.

  • از نظر اقتصادی نیز صرفه خوبی دارد و بومی ایران است و تحمل خوبی نسبت به سرما و گرما دارد.
  • نیاز سرمایی بادام سنگی بین 100 تا 700 ساعت سرما می باشد.
  • زمان برداشت محصول آن در شهریور ماه است و به طور معمول در هر هکتار بین 2 تا 5 تن بار می‌دهد.
  • با توجه به مقاومت بالای این رقم، یکی از گونه‌های مناسب برای کاشت دیم به حساب می‌آید.

6- بادام مناسب مناطق سردسیر، نهال بادام خوشه‌ ای:

نهال بادام خوشه‌ ای یکی از انواع اصلاح نژاد شده‌است که مقاومت مناسبی نسبت به سرما دارد و بسیار دیرگل است. این گونه زودبازده و پربار است و عملکرد بسیار خوبی دارد و مغز آن کیفیت بالایی دارد. نهال بادام خوشه‌ای، خود گرده‌افشان است و از سال دوم به بار می‌نشیند و دارای مغز درشت و پوست نازک و کاغذی بوده و یکی از بهترین نهال بادام دیر گل است.

عمر مفید این گونه حدود 25 سال است و تا حدود 20 درصد احتمال دوقلو بودن مغز آن وجود دارد. نام دیگر نهال بادام خوشه‌ای، نهال بادام سوپرانا است.

7- بهترین نژاد درخت بادام، نهال بادام شمشیری:

نهال بادام شمشیری، یکی از انواع بهترین نهال بادام، است و از جهت ظاهر و کیفیت از دیگر بادام‌ها متمایز است. این بادام که اصالت آن کشور فرانسه است، با اینکه پوست سختی دارد، اما زودبازده و پربار است و چون یکی از نهال‌های بادام بسیار دیرگل است، مناسب کاشت در مناطق سردسیر بوده و در برابر سرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد. میوه این بادام، کشیده‌و‌پهن است و کیفیت بسیار مناسبی دارد. درخت بادام فراستار از گونه‌های متفاوت است که برگ‌های کمی دارد.

نتیجه گیری و جمع بندی در رابطه با بهترین نهال بادام دیر گل:

بهترین نهال بادام برای مناطق سردسیر؛ نهال‌های بادامی هستند که دیرگل بوده و به دلیل دیرگل بودن از سرمازدگی و یخ‌زدگی دیر هنگام بهار در امان می‌مانند. این گونه نهال‌ها مقاومت بالایی نسبت به سرما دارند و عموماً نسبت به خشکی نیز تحمل خوبی دارند. نمونه‌هایی که در بالا به آن‌ها پرداخته‌شد، نهال‌هایی هستند که دیرگل، مقاوم، زودبازده، پربار و دارای میوه‌ها و مغزهای با کیفیت هستند.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
بهترین زمان کاشت نهال بادام

بهترین زمان کاشت نهال بادام

اگر قصد خرید و کاشت نهال بادام را دارید حتما بایستی بهترین زمان کاشت نهال بادام را بدانید . با آوا نهال همراه باشید.

معرفی صفات بارز درخت بادام

درخت بادام که به نام (Prunus dulcis) شناخته می‌شود، درختی است که به دلیل شکوفه‌های زیبای بهاری و آجیل خوش طعمش محبوبیت بالایی دارد. درختان بادام سرشاخه‌های عمودی و گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند. این شاخه‌ها با انبوهی از گل‌های کوچک صورتی کم‌رنگ یا سفید که در اواخر زمستان و اوایل بهار ظاهر می‌شوند، منظره بسیار زیبایی ایجاد می‌کنند.

در زمان کاشت درخت بادام، اگرچه کاشت از طریق بذر نیز امکان‌پذیر است اما کاشت نهال بادام مرسوم‌تر می باشد زیرا امکان موفقیت در رشد درخت و ایجاد محصولی پربار با کاشت نهال، بیشتر است.

درختان بادام که بومی خاورمیانه هستند، در آب و هوای معتدل مدیترانه بهتر رشد میکنند. درخت بادام اگرچه در زمستان‌های مرطوب به خوبی رشد می‌کند، اما در مکان‌هایی با تابستان‌های طولانی و مناطق گرم و خشکی که آفتاب زیادی دارد، بهترین محصول را خواهد داد.

توصیه می شود در زمان کاشت درخت بادام در مناطق سردتر، باید درخت را در مقابل دیوار آفتابی بکارید. جایی که گرمای دیوار از شکوفهها در برابر آسیب سرما محافظتکند.

مناسب ترین زمان برای کاشت نهال های مربوطه

اگرچه به طور کلی بهترین زمان کاشت نهال بادام، فصل بهار است، اما این به آب و هوای منطقه شما نیز بستگی دارد. بهترین زمان کاشت نهال ذکر شده در مناطق سردسیری، فصل پاییز است چرا که ریشه‌های نهال بادام، سطحی می باشند. در مناطق دیگر هم می‌توانید در سه فصل پاییز، اواخر اسفند و اوایل بهار برای کاشت نهال های بادام اقدام کنید.

چرا زمستان بهترین زمان برای کاشت نهال بادام نیست؟

زیرا این نهال در مرحله گل‌دهی خود تحمل سرما و باران را ندارد. این امر دلایل متعددی دارد. بارندگی در هر زمان در طول دوره رشد و شکوفه مضر است.

انتخاب زمان کاشت نهال بادام در فصل های سرد و بارانی، برای فعالیت‌های گرده افشانی متقابل زنبور‌ها مضر است و منجر به تشکیل میوه و عملکرد ضعیف‌تر می‌شود.

تنها 30 دقیقه دمای زیر 25 درجه فارنهایت (4- درجه سانتیگراد) می‌تواند به گیاهان گلدار از جمله درخت بادام آسیب جدی وارد کند. علاوه بر این، شرایط رشد مرطوب در زمان کاشت درخت بادام، باعث گسترش عفونت‌های قارچی و باکتریایی می‌شود به نوبه خود کاهش بهره‌وری درخت یا از بین رفتن آن را به دنبال دارد.

توجه به دو اصل حیاتی در زمان کاشت نهال بادام

دما، با تمام اهمیتی که دارد، تنها نکته‌ای نیست که باید در زمان کاشت نهال بادام به آن توجه شود. آب و خاک دو اصل حیاتی دیگر هستند که نیاز به توجه بالا در هنگام کاشت درخت بادام دارند.

خاک مناسب:

خاک ایدئال برای بادام، علاوه بر داشتن دمای مناسب، باید حاصلخیز و دارای زهکشی خوب باشد. همچنین کودکافی و مواد آلی فراوانی برای حفظ رطوبت و مواد مغذی در زمان کاشت نهال داشته باشد. نهال بادام زمین‌های سست و شنی را ترجیح می‌دهد اما در خاک‌های رسی با درصد بالا، مستعد بیماری‌های ناشی از خاک خواهد بود.

در زمان کاشت نهال بادام، توجه کنید که در خاک‌های عمیق و لومی بهترین محصول را دارد، اما خاک های ضعیف تر را به شرط اینکه زهکشی خوبی داشته باشد تحمل می کند. بهترین PH برای نهال بادام محدوده 5.5 تا 8.5 است.

نکته مهم دیگر درباره رشد بهتر نهال بادام، داشتن فضای کافی برای رشد ریشه‌های نهال است. گودال کاشت نهال را به اندازه کافی پهن و عمیق کنید تا ریشه‌ها باز شوند و فضای کافی داشته باشند.

اطمینان حاصل کنید که ریشه‌های بالایی نهال بادام مستقر هستند. سپس خاک را آبیاری کنید و با کمپوست یا پوست خرد شده بپوشانید تا رطوبت بیشتری حفظ شود و از رشد علف‌های هرز جلوگیری کند. زمان کاشت نهال بادام، نهال را با یک پایه کوتاه با زاویه 45 درجه و با استفاده از بند به تنه محکم کنید.

به خاطر داشته باشید که بهتر است درخت بادام خود را در بهار کود دهید. اگر نهال بادام هنوز جوان است، می‌توانید با مقدار بیشتری نیتروژن آن را در فواصل منظم تغذیه کنید. اما درختان بادام بالغ با رشد بیشتر به کوددهی کمتری نیاز دارند.

آبیاری:

اگرچه بادام بومی مناطق گرم و خشک است اما به این معنا نیست که به آبیاری منظم احتیاج ندارد. هفته‌ای یک بار آبیاری برای نهال بادام جوان و کوچک ضروری است.

آبیاری باید به گونه‌ای باشد که خاک رطوبت کافی و نه بیش از حد را در خود حفظ کند. زیرا خاک خیلی خیس و مرطوب می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه شود. اما به خاطر داشته باشید در زمان کاشت نهال بادام اگر بارندگی شدیدی وجود داشته باشد، باید از آبیاری خودداری کنید.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
احداث باغ انگور به روش داربستی

احداث باغ انگور به روش داربستی

‌از روی نام روش داربستی هم می توان به نتایجی رسید که چگونه باغ انگور را داربستی کنیم. این نوع باغ متکی بر علم و دانش بوده و در سال های اخیر سر و صدای زیادی به پا کرده است. اکثر کشاورزان این موضوع را به خوبی می دانند که انگور برای ثمربخشی بیشتر باید در ارتفاعات قرار بگیرد. درخت انگور در واقع درختی ضعیف است که تحمل بار زیادی ندارد و به سادگی از بین می رود. به همین خاطر به سراغ این شیوه از کاشت می روند.

پس کشاورزان در هر چند متر از زمین های خود داربست هایی را راه اندازی کرده و احداث باغ انگور داربستی را در دستور کارشان قرار می دهند. با قرار‌گرفتن بوته های انگور روی داربست ها، وزن آن ها از خود محصول کاسته‌می‌شود. ضمن این که مزایای دیگری نصیب کشاورزان خواهد شد؛ مثلا این که نور خورشید به شیوه بهتری به بوته ها می تابد.

انگور یکی از پر مصرف ترین و بهترین میوه های گوشتی در جهان است. تقاضای بالای مشتریان و باردهی فراوان سبب شده‌است کشاورزان زیادی به دنبال احداث باغ انگور و رسیدگی به آن باشند. البته انجام این کار به نکات و ترفندهای فراوانی بستگی دارد که باید در این باره اطلاعاتی به دست آورد. این مطلب به تمام نکات پیرامون احداث باغ انگور اشاره خواهد داشت.

فاصله بوته های انگور در روش داربستی

یکی از نکاتی که در احداث باغ انگور به شیوه داربستی باید به یاد داشته باشید، فاصله بوته ها از یکدیگر است. در روش های قدیمی به خاطر قرار داشتن بوته ها روی زمین، فاصله آن ها نسبتا زیاد بود. پس باید آن را برای روش ایستاده نیز پیاده کرد. این فاصله باید در حدود دو و نیم متر باشد که سبب آبیاری بهتر آن ها خواهد شد.

بهترین داربست برای احداث انگور به روش داربستی

کشاورزان در سال های دور برای داربستی کردن باغ انگور خود از داربست های چوبی استفاده می کردند، این در حالی است که نوع داربست ها در سال های اخیر فرق کرده و از جنس های بتنی یا فلزی ساخته‌می‌شود. داربست های چوبی در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت خوبی از خود نشان نمی داد. محصولات فلزی یا بتنی نه تنها آسیبی به بوته ها وارد نمی کنند، بلکه فواید زیادی به دلیل مقاومت بالایشان دارند.

نحوه سیم کشی باغ انگور چگونه است؟

با داربستی کردن باغ انگور، آسیب های آن در زمان چیدن به حداقل می رسد. البته در این روش باید از چندین پایه و سیم بهره برد و از این رو، کشاورزان باید با نکات سیم کشی بوته ها آشنایی کافی داشته باشند. پایه ها در این روش به شکل دو شاخه ای شبیه به حرف Y هستند و سیم ها نیز باید از این دو شاخه عبور نمایند. پس از این مرحله، نیاز است که بوته ها روی آن قرار بگیرند. کنترل آبیاری و صرفه جویی در مصرف آب از جمله مزایای سیم کشی خوب انگورها است.

جنس سیم داربست های انگور باید به گونه ای باشد که در مقابل شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت بالایی از خود نشان دهد. ضمن این که زنگ نزدن سیم نیز اهمیت فراوانی در استفاده طولانی مدت دارد. زنگ زدن سیم حتی روی اضافه شدن آفات یا کاهش کیفیت محصولات نیز اثرگذار است.

در میان روش های گوناگون، سیم بکسل به وفور توسط کشاورزان استفاده می شود؛ زیرا جدا از عمر طولانی، تحمل وزن بالاتری هم دارد. این سیم ها قطرهای متفاوت هم دارد، اما معمولا از 2 تا 5 میلی متر انتخاب می شوند. این بازه استحکام کافی برای نگه داشتن انگورها در طولانی مدت را دارد. ضمنا سیم هایی از جنس پلی استر هم نیازهای کشاورزان را برآورده می سازد.

چگونه باغ انگور را ایستاده کنیم؟

روش ایستاده در واقع همان داربستی است که باید از داربست های چوبی، فلزی یا بتنی در آن بهره برد. در این بخش گام به گام با ایستاده کردن باغ انگور پیش می رویم:

  1. کشاورزان در ابتدا باید چاله هایی با عمق نیم متر را برای نصب تیرک ها و نگه داشتن داربست های حفر کنند. این تیرک ها به صورت استاندارد باید حدود شش متر از هم فاصله داشته باشند که در مواردی خاص این فاصله ها کمتر هم می شوند.
  2. به منظور محکم کردن سیم های داربست در اول و آخر هر ردیف باید چاله ای حفر شود تا در ادامه سیم های داربست به آن متصل گردند. چاله ها با زاویه ای 45 درجه ای به وجود می آیند.
  3. معمولا 15 سانتی متر انتهای هر چاله برای جلوگیری از نفوذ آب با ماسه پر می شود.
  4. تیرک ها باید در راستای داربست ها نصب شوند. تیرک های اصلی همان 2.5 متر بوده و نیم متر آن داخل زمین قرار می گیرند. خاک اطراف آن ها نیز باید به خوبی فشرده‌و محکم شوند.
  5. کشاورزان خوب است از مهار زمینی که یک سمت آن یک حلقه دارد و سمت دیگر تیغه ای پیچ مانند است، بهره ببرند. مهارها در دو قسمت پایانی داربست ها قرار داده‌می‌شوند و فلزاتی با مقاومت بالا هستند.
  6. جنس سیم ها را با توجه به نیاز و سلیقه خود برگزینید و آن ها را روی داربست ها ببندید. سیم ها بهتر است در فاصله ده سانتی متری بالای تیرک بسته شوند؛ البته این در صورتی است که تنها یک ردیف سیم را برای هر داربست در نظر دارید. سیم ها را تا قسمت انتهایی داربست ها کشیده و در نهایت آن ها را به مهارهای فلزی وصل کنید.
نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
شرایط کاشت پسته

شرایط کاشت پسته

‌در این مقاله از وب سایت نهالستان آوا نهال می خواهیم در مورد شرایط کاشت پسته  Pistachio planting conditions توضیحاتی ارائه دهیم. کشت پسته مانند هر کشت دیگری نیازمند شرایطی است. بدیهی است که اگر این شرایط به درستی رعایت نشوند، رشد درختان و در نتیجه برداشت محصولات موفقیت آمیز نخواهد بود. پس اگر تمایل به کاشت درخت پسته دارید، باید مواردی که در ادامه بررسی می شود را از قبل آماده‌کرده‌باشید.

مناطق مناسب برای کاشت پسته

مناطق مناسب برای کاشت بذر پسته در ایران، مناطقی است که تابستان های طولانی تری دارند. همان طور که می دانید، استان های خراسان رضوی، یزد و کرمان مناطقی هستند که کاشت پسته در آن ها رواج دارد. فارس، سمنان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، اصفهان، قزوین، تهران و قم، دیگر شهرهایی هستند که برای کشت پسته مناسب به نظر می رسند.

زمان مناسب برای کاشت پسته

تولید پسته های باکیفیت و مقوی در گرو انتخاب زمان درست برای کاشت نهال پسته است. طبق تجربه، بهترین زمان از سال برای کاشتن‌پسته، زمانی است که نهال در خواب زمستانی به سر می برد. پس، قبل از شروع یخبندان، بهترین زمان کاشت نهال پسته برآورد می شود؛ زیرا ریشه ها زمان کافی برای هماهنگ شدن با خاک و وفق پیدا کردن با محیط جدید را خواهند داشت.

بهترین خاک برای کاشت نهال پسته

یکی دیگر از مهم ترین شرایط کاشت پسته، خاک است. بهترین خاک برای درخت پسته، یک خاک سبک با قابلیت نفوذپذیری بالاست. خاک های لیمونی، بهترین بستر برای ریشه های محوری درخت پسته به حساب می آیند. به طور کلی، خاکی که درخت پسته توانایی تحمل آن را ندارد، خاک مرطوب است.

آب و هوای مناسب برای کاشت پسته

اولین و مهم ترین موردی که باید به آن دقت داشته باشید، آب و هوای منطقه مورد نظر است. کاشت پسته در مناطق گرمسیری موفقیت آمیزتر به نظر می رسد. به طور کلی، درخت پسته یک درخت مقاوم است و در شرایط آب و هوایی سخت، تحمل خوبی از خود نشان می دهد.

نور زیاد و گرما، شرایط آب و هوایی مورد نیاز درخت پسته هستند. در نتیجه کاشت درخت پسته در مناطقی که رطوبت آنها بالاست، معقولانه نیست.

مراحل کاشت پسته

اگر تمامی شرایط بالا برای شما فراهم است، اجازه دارید به کشت پسته بپردازید. طرز کاشت پسته، به صورت مرحله به مرحله است. شما نمی توانید بدون گذراندن یک مرحله، به مرحله دیگری بروید. در ادامه مراحل کاشت پسته در زمین را  شروع خواهیم کرد.

مرحله اول: آماده‌سازی شرایط

اولین مرحله آماده‌سازی شرایط کاشت پسته است. شما باید پاسخ سوالاتی از جمله نهال پسته را کی بکاریم را پیدا کرده باشید. باید بدانید خاک مناسب برای کاشت نهال چه خاکی است و همه چیز را از قبل آماده‌کرده‌باشید.

مرحله دوم: حفر چاله

عمق چاله برای کاشت نهال پسته باید طوری باشد که به ریشه های درخت، فضای کافی برای رشد بدهد. غیر از این باشد، رشد موفقیت آمیزی در کاشت درخت پسته حاصل نخواهد شد. پس در زمین موردنظرتان، حفره هایی با عمق یک و نیم متر در زمین ایجاد کنید.

مرحله سوم: کاشت نهال پسته

بعد از حفر چاله ها، وقت‌کاشتن است. البته عمق حفره ها در زمانی که قصد کاشت بذر پسته را دارید، متفاوت است. اگر بذرها را داخل گلدان کاشته‌اید و حالا قصد جابجایی نهال پسته را دارید یا نهال‌خریده و می خواهید آن را بکارید، زمان آن در این مرحله است.

در هر صورت ما حالتی را در نظر می گیریم که شما قصد دارید نهال بکارید و می پرسید نهال پسته را چگونه بکاریم. پس ریشه نهال را داخل حفره قرار‌داده و روی آن خاک بریزید تا زمانی که گودال پر می شود. خاک را با پاهایتان به خوبی فشار دهید تا جای ریشه محکم شود.

مرحله چهارم: آبیاری درخت پسته

بعد از کاشت، باید به نهال جوان آب بدهید. درخت پسته باید در فواصل زمانی 10 الی 15 روزه آبیاری شود.

مرحله پنجم: کوددهی درخت پسته

کوددهی در زمان کاشت درخت پسته مختصر است. در واقع بعد از کاشتن‌درخت می توانید مقداری کود پای آن بریزید. حتی می توانید خاک پای نهال را با مقداری کود مخلوط کرده و گودال را با آن پر کنید.

در هر هکتار چند درخت پسته می توان کاشت؟

باید گفت در آخرین بخش، به یکی از پرتکرارترین سوالات شما می رسیم. یعنی در هر هکتار، تنها مقدار مشخصی درخت پسته می توان کاشت. سیستم ریشه ای درخت پسته عمیق است. به همین دلیل، فاصله بین هر درخت تا درخت بعدی، باید زیاد باشد. به طور دقیق تر، 3 الی 4 متر فاصله بین درختان پسته کافی است. در نتیجه، در یک زمین یک هکتاری، حدوداً 400 درخت پسته را می توان کاشت.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم تمام جزییات کاشت پسته را به شما عزیزان آموزش دهیم. همانطور که متوجه‌شدید، برای رسیدن‌به یک درخت پسته پربار باید به اصول خاصی توجه کنید. با رعایت نکات گفته‌شده، خیلی زود به نتیجه خواهید رسید.

در پایان باید به شما عزیزان یادآوری کنیم که می توانید برای خرید بهترین انواع نهال پسته با کیفیت، شناسنامه دار و همراه با کارت قرنطینه، به بخش محصولات سایت ما مراجعه کنید.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
 روش آبیاری نهال گلابی

 روش آبیاری نهال گلابی

در این مقاله از وب سایت نهالستان آوا نهال می خواهیم در مورد  روش آبیاری نهال گلابی توضیحاتی ارائه دهیم. با آوا نهال همراه باشید.

نهال گلابی یکی از درختان محبوب و مورد علاقه باغبانان است. این درخت زیبا و میوه‌دهی در باغ‌ها و فضای سبز شهری بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. اما برای رشد و توسعه صحیح نهال گلابی، نیاز به مراقبت و آبیاری مناسب دارد. اولین قدم برای مراقبت از نهال گلابی، انتخاب مکان مناسب برای کاشت آن است.

نهال گلابی به نور خورشید بسیار نیاز دارد، بنابراین بهتر است مکانی را انتخاب کنید که در طول روز نور خورشید به طور کامل به آن دسترسی داشته باشد. همچنین، خاک باید خوب زهکشی شده و حاوی مقدار مناسبی از مواد آلی باشد.

اهمیت رطوبت خاک بعد از کاشت نهال گلابی

بعد از کاشت نهال گلابی، مراقبت از رطوبت خاک بسیار مهم است. نهال گلابی نیاز به آبیاری منظم دارد، به خصوص در فصل رشد فعال. بهتر است خاک را به طور مداوم مرطوب نگه دارید، اما از آبیاری بیش از حد هم پرهیز کنید تا ریشه‌ها آبیاری زیاد را تحمل نکنند. همچنین، در فصل خشک، نیاز به آبیاری بیشتری دارد. همچنین، مراقبت از نهال گلابی شامل تغذیه مناسب آن نیز می‌شود. از بهار تا پایان تابستان، می‌توانید کود آلی یا کود مخصوص گلابی را به خاک اضافه کنید. این کودها حاوی عناصر غذایی مورد نیاز برای رشد و توسعه صحیح نهال گلابی هستند.

بررسی شاخه و برگ ها بعد از کاشت نهال گلابی

همچنین، برای مراقبت از نهال گلابی، باید به بریدن شاخه‌های خشک و ضعیف توجه کنید. این کار به نهال کمک می‌کند تا انرژی خود را بر روی شاخه‌های سالم و قوی تمرکز کند و رشد بهتری داشته باشد. در نهایت، برای مراقبت از نهال گلابی، باید آن را از بیماری‌ها و آفات محافظت کنید.

بررسی منظم برگ‌ها و شاخه‌ها برای شناسایی هرگونه علائم بیماری یا آفت الزامی است. در صورت شناسایی هرگونه مشکل، باید اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید. با رعایت این مراقبت‌ها و آبیاری مناسب، نهال گلابی شما به خوبی رشد خواهد کرد و در آینده میوه‌های خوشمزه و زیبایی را به شما هدیه خواهد داد. به یاد داشته باشید که مراقبت از نهال گلابی نیاز به صبر و توجه دارد، اما با تلاش و عنایت مناسب، می‌توانید از رشد و توسعه این درخت زیبا لذت ببرید.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
بهترین نهال گلابی

انتخاب بهترین نهال گلابی (راهنمای انتخاب بهترین نژاد گلابی)

در این مقاله از وب سایت نهالستان آوا نهال می خواهیم در مورد انتخاب بهترین نهال گلابی (راهنمای انتخاب بهترین نژاد گلابی) توضیحاتی ارائه دهیم. نهال گلابی جزو درختانی است که پیچیدگی خاصی در کاشت و پرورش آن وجود ندارد. همین امر سبب شده است تا بسیاری از باغداران به پرورش بهترین نهال گلابی بپردازند و سود قابل توجهی از صادرات و فروش در بازار داخلی داشته باشند. اما مثل کاشت هر نهال دیگری در انتخاب مناسب ترین نهال گلابی باید به عواملی همچون آب و هوای منطقه جغرافیایی، نوع خاک و روش آبیاری توجه کرد.

معرفی تخصصی میوه ی گلابی

گلابی (Pear)  میوه ای پرطرفدار و خوش طعم است که در منابع آلمانی منشا آن را کوه های البرز می دانند. گونه های وحشی گلابی که در زبان محلی گیلکی به خوج معروف است، در جنگل های شمال کشور وجود دارد. طعم لذیذ و آبدار، تنوع فراوان ارقام آن و همچنین خواص شگفت آور گلابی از جمله: پیشگیری از سرطان، درمان سنگ کلیه و بهبود گردش خون و هزاران فایده ی دیگر، آن را به میوه ای پر طرفدار در سراسر دنیا تبدیل کرده است.

تفاوت نهال گلابی سردسیری و نهال گلابی گرمسیری چیست؟

ارقام گلابی سردسیری در برابر سرما عملکرد بسیار مطلوبی دارند و می توان این نوع از نهال ها را در مناطق کوهستانی و سرد کاشت. ازجمله بهترین نهال های گلابی سردسیری می توان به نهال گلابی درگزی، سیبری، شاه میوه و آنجو اشاره کرد.

در مقابل نهال های گرمسیری را می توان در مناطق کم ارتفاع و گرم کاشت، اما باید توجه به آبیاری آن را از یاد نبرد. از جمله نهال های گرمسیری می توان به نهال گلابی بیروتی و سیبی اشاره کرد.

انواع بهترین نهال گلابی خارجی کدام اند؟

نژاد های خارجی گلابی نیز در ایران طرفداران خودشان را دارند، مانند:

  1. نهال گلابی بیروتی،
  2. گلابی آنجو،
  3. سیبری،
  4. فلسطینی،
  5. سیبی،
  6. تاشکندی
  7. و اسپادانا که از جمله معروف ترین ارقام گلابی خارجی هستند.

انواع بهترین درختان گلابی ایرانی کدام اند؟

ایران از ارقام بومی گلابی خوبی برخوردار است که درصد کشت بالایی دارند، که می توان به:

  • نهال گلابی درگزی،
  • شاه میوه،
  • دم کج
  • و سردرودی اشاره کرد.

نحوه انتخاب بهترین نهال گلابی

پس از مشخص نمودن عوامل محیطی و تاثیر گذار در رشد، شما می توانید بر اساس معیارهای دلخواه و اولویت ذهنی خود اعم از باردهی، شکل میوه، عمر اقتصادی و… اقدام به انتخاب و خرید بهترین نهال گلابی کنید.

اما قبل از آن باید انواع نهال گلابی و ویژگی هایی مانند دیرگل یا زود گل بودن، میزان باردهی، سردسیری یا گرمسیری بودن هر کدام  را بشناسید و سپس نسبت به خرید نهال درخت گلابی اقدام کنید. در ادامه به معرفی بهترین ارقام  گلابی می پردازیم:

 نهال گلابی بیروتی

زادگاه این نهال برخلاف اسمش مربوط به کشور چین است. این نهال به دلیل ویژگی‌های بسیار خوبی که دارد جزو بهترین ارقام گلابی میان کشاورزان است. ماندگاری بالا در سردخانه وکیفیت مطلوب میوه ی آن، باعث تجاری بودن این رقم و گزینه‌ای بسیار مناسب برای صادرات شده است. باردهی آن در ابتدای ماه مرداد است و همچنین مقاومت آن در برابر آفات پسیل و آتشک بسیار بالا است.

عمر مفید آن بین ۴۰ تا ۴۵ سال است و باردهی خود را از سال دوم پس از کاشت آغاز می‌کند. نکته‌ای که باید در خصوص کاشت نهال گلابی بیروتی بدانید این است که این رقم به آب و هوای خشک و سرد واکنش نشان داده و بیشتر مناسب مناطق گرمسیر است. از این نژاد گلابی هم به عنوان یکی از بهترین نهال گلابی یاد می شود.

 ویژگی محصول نهال گلابی بیروتی

شکل ظاهری میوه این نهال بیضی مانند است و سلول‌های سنگی ندارد. پوست آن زرد مایل به سبز است و گوشت آن سفید است و بسیار آبدار و شیرین است. می‌توان گفت میوه نهال گلابی بیروتی از شیرین‌ترین گلابی‌ها است.

 نهال گلابی شاه میوه، یکی از بهترین درختان گلابی درایران

زادگاه این نهال همچون نهال گلابی درگزی، کشورعزیزمان ایران است. این رقم مناسب کاشت در مناطق سردسیر و معتدل است. مقاومت بالای آن در برابر سرما یکی از ویژگی‌های مثبت این رقم است. دیرگل است و باردهی خود را از سال اول پس از کاشت آغاز می‌کند؛ اما باردهی اقتصادی آن از سال چهارم پس از کاشت است. محصول آن در پایان مرداد ماه برداشت می‌شود. همچنین عمر مفید آن اگر تمام نکات لازم در خصوص نگهداری از درخت گلابی رعایت شود، حدود ۳۰ سال است. از نکات منفی این نهال می‌توان به ماندگاری پایین میوه ی آن در انبار اشاره کرد.

 ویژگی‌های محصول نهال گلابی شاه میوه

پوست میوه آن به رنگ زرد است و بسیار شیرین است در مقایسه با میوه دیگر نهال‌های گلابی وزن کمتری دارد. در صنعت کمپوت سازی بسیار پرطرفدار است و میوه ی آن در صورت نگهداری طولانی در انبار تغییر طعم و رنگ می‌دهد.

نهال گلابی درگزی

یکی از بهترین ارقام گلابی که در ایران محبوبیت زیادی دارد، نهال گلابی درگزی است. این نهال زودگل است و عمر مفید آن بیش از ۳۰ سال است. زادگاه نهال گلابی درگزی کشور ایران است و متعلق به خراسان شمالی است. همچنین در دسته ارقام سردسیری قرار دارد و مناسب کاشت در مناطق سرد است. از دیگر ویژگی‌هایی که سبب محبوبیت این نهال میان کشاورزان در ایران شده است؛ می‌توان به پربار بودن آن اشاره کرد. همچنین این نهال از سال اول پس از کشت باردهی خود را آغاز می‌کند. همه این موارد اهمیت تجاری این نهال را افزایش داده و سبب کاشت گسترده آن در نقاط مختلف ایران شده است.

ویژگی محصول نهال گلابی درگزی

میوه این نهال نسبت به سایر نهال‌های گلابی درشت‌تر است و همچنین می‌تواند ماندگاری بالایی را در انبار داشته باشد. در اوایل فصل پاییز نیز می‌توان میوه آن را برداشت کرد. شکل ظاهری میوه نهال درگزی دایره مانند و به رنگ سبز است. البته در نژادهای رنگی آن هاله ‌های زرد و نارنجی نیز دیده می‌شود و در بیشتر میوه‌ها بخشی از پوست نیز به رنگ قرمز است. از همین جهت از این نژاد به عنوان یکی از بهترین نهال های گلابی نام برده می شود.

 نهال گلابی سیبی

با اطمینان می‌توان گفت که نهال گلابی سیبی یکی از بهترین نهال گلابی ها برای کاشت است. این رقم با ویژگی‌های منحصر به فردی که دارد کشاورزان را شیفته خود کرده است. آبدار و خوش طعم بودن میوه این نهال در کنار باردهی بالا و رنگ و ظاهر جذاب میوه‌هایش آن را به گزینه‌ ای مناسبی جهت پرورش تبدیل کرده است. این رقم به سرمای هوا حساس است؛ از این رو مناطقی با آب و هوای گرم مناسب آن است البته باید توجه داشته باشید که گرمای زیاد نیز به آن آسیب رسانده و احتمال ابتلای آن به آفت آتشک را افزایش می‌دهد. این رقم دیرگل است و از سال دوم پس از کاشت باردهی خود را آغاز می کند.

ویژگی محصول نهال گلابی سیبی

دلیل نام گذاری این نهال به اسم سیبی شباهت میوه آن به سیب است. شکل ظاهری این میوه گرد است و بسیار آبدار است. میوه این نهال قابلیت ماندگاری بالا در انبار را دارد؛ اما مصرف تازه آن شما را از عطر و طعم بی‌نظیرش، بیشتر بهره‌ مند می کند.

نهال گلابی مشو

زادگاه این نهال کشور ایران است و مناسب کاشت هم در مناطق سردسیر و هم مناطق گرمسیر است. در مقایسه با سایر نهال های گلابی مراقبت و نگهداری از این نهال ساده تر است. این رقم در برابر آفات و بیماری ها مقاوم است. مقاومت بالای آن در برابر سرما نیز محبوبیت آن را دو چندان کرده است. این نهال دیرگل است و تا اواخر مرداد نیز برداشت محصولش به پایان می رسد. عمر مفید آن نیز در حدود 80 سال است. به دلیل تمامی ویژگی های مثبتی که نهال گلابی مشو دارد، در لیست بهترین نهال گلابی قرار گرفته است و کشاورزان می توانند در اکثر نقاط کشور به کاشت و پرورش آن بپردازند.

نهال گلابی آنجو

اگر در منطقه‌ای سرد و خشک زندگی می‌کنید و به دنبال خرید بهترین نهال گلابی مناسب منطقه خود هستید؛ رقم گلابی آنجو بهترین گزینه برای انتخاب است. این نهال مقاومت بالایی در برابر سرما دارد و در عین حال باردهی مطلوبی دارد. زادگاه آن کشور ایران و شهر اصفهان است. دیرگل است و از سال دوم پس از کاشت باردهی خود را آغاز می‌کند. عمر مفید آن نیز در حدود ۳۰ الی ۵۰ سال است.همچنین این نهال در برابر آفات نیز مقاوم است. نکته‌ای که در کاشت نهال گلابی آنجو باید به آن توجه داشته باشید این است که این رقم در خاک‌های سنگین و آهکی رشد مطلوبی ندارد.

ویژگی های محصول نهال گلابی آنجو

یکی از زیباترین و متفاوت‌ترین گلابی‌ها مربوط به میوه این نهال است. شکل ظاهری میوه این نهال به صورت کروی است و پوست آن قرمز رنگ است. گوشت آن به رنگ سفید است و بسیار نرم و آبدار است؛ همین امر سبب محبوبیت و جذابیت این میوه شده است تا به عنوان بهترین درخت گلابی از آن یاد شود. هر عدد آن در حدود ۳۰۰ گرم وزن دارد که در مقایسه با اندازه بقیه گلابی‌ها در دسته متوسط قرار دارد.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078