مقالات

بهترین روش کنترل سال آوری درختان

بهترین روش کنترل سال آوری درختان (The best way to control the aging of trees)

بهترین روش کنترل سال آوری درختان (The best way to control the aging of trees)

در این مقاله از نهالستان آوا نهال بهترین روش کنترل سال آوری درختان (The best way to control the aging of trees) را ارائه خواهیم داد. همان طور که میدانید سال آوری درختان معضلی است که بسیاری از باغ‌داران با آن رو به رو هستند و برای سرمایه‌ی آن‌ها مشکل‌ محسوب می‌شود. این معضل مهم با رعایت چند نکته ساده قابل حل است.

سال آوری درختان چیست؟

تمایل برخی درختان میوه به تولید محصول بسیار بیشتر از مقدار متوسط ​​در یک سال و محصول بسیار کمتر از مقدار متوسط ​​در سال بعد را سال آوری درختان یا تناوب باردهی می‌گویند.

تناوب باردهی یک پدیده رایج در بسیاری از گونه‌های درخت میوه است. چون تولید هر ساله درختان یکسان یا تقریباً یکسان نیست (از لحاظ کمیت) مشکلات زیادی هم برای درخت و هم برای سرمایه باغ‌دار به وجود می‌آورد.

تولید محصول بیشتر از حد نرمال در یک سال سبب می‌شود که سایز و کیفیت میوه‌ها کاهش یابد و درخت به دلیل بار سنگین آسیب ببیند. همچنین در اثر افزایش تولید میوه به حجم غیر طبیعی، قدرت باروری درخت کاهش می‌یابد و تولید گل و در نهایت تولیده میوه در سال بعد کاهش یابد.

بخش اعظم مواد غذایی و قندهای تولید شده توسط برگ‌ها به میوه‌ها منتقل می‌شود. پس در نتیجه در سال پرمحصول سطوح بالایی از منابع غذایی مصرف می‌گردد و این منابع تخلیه می‌شوند.

در سال بعد به دلیل این که ذخیره منابع، کم است، برگ تولید می‌شود و میوه‌دهی کم است زیرا برگ‌ها نسبت به میوه‌ها نیاز کمتری به مواد غذایی دارند. در سال کم محصول، مواد غذایی برای سال بعد ذخیره می‌شود.

پیشگیری از سال آوری درختان میوه

در ادامه به معرفی بهترین روش‌ها برای پیشگیری و کنترل سال آوری درختان معرفی کرده‌ایم:

مصرف کود فروت ست

بهترین راه برای پیشگیری از سال آوری درختان، تقویت آن‌ها و برگرداندن منابع انرژی آن‌ها است. برای این کار بهترین گزینه استفاده از کود فروت ست است. این کودها دارای عناصری همچون نیتروژن، روی، بر، مولیبدن و… هستند.

کود دهی فروت ست در سه نوبت به صورت محلول‌پاشی انجام می‌گیرد:

  1. اولین مرحله زمانی است که برداشت محصول صورت گرفته و برگ درخت هنوز شروع به ریزش نکرده است.
  2. دومین مرحله، اوایل فصل بهار است که گیاه تازه از خواب زمستانی خارج شده است.
  3. سومین مرحله نیز در هنگام متورم شدن جوانه‌ها می‌باشد که برگ‌ها شروع به جوانه زدن و رشد می‌کنند.

کود فروت ست سبب می‌شود تا در هنگامی که درخت در خواب زمستانه است، عناصر غذایی مهم در آن ذخیره شود و در زمان جوانه‌زنی و شروع رشد مجدد گیاه در برابر تنش‌های محیطی مانند سرما و باران مقاومت کند. و گلدهی و تشکیل میوه به درستی صورت گیرد.

هر یک از عناصر موجود در این کود، وظایفی را برعهده دارند. از جمله:
  • نیتروژن: نیتروژن در تولید هیدروکربن‌ها دخالت دارد و از این طریق انرژی مورد نیاز جوانه‌ها را تامین می‌کند. همچنین نیتروزن برای تولید پروتئین لازم است، مقاومت گیاهان در برابر سرما را افزایش می‌دهد و احتمال سرمازدگی را کاهش می‌دهد.
  • بُر: این عنصر که از عناصر کم مصرف و ضروری است منجر به بهبود فرایند تلقیح گیاه و تشکیل میوه می‌شود. همچنین این عنصر سبب افزایش طول عمر گل‌های نر و افزایش طول لوله گرده افشانی می‌گردد.
  • روی: روی سبب افزایش سرعت رشد جوانه‌ها می‌شود. وقتی این عنصر در دسترس گیاه قرار بگیرد سبب می‌شود که درخت زودتر از خواب زمستانه بیدار شود و گرده افشانی بهتر صورت گیرد.

عنصر روی در تولید رنگدانه، عطر و طعم محصول نقش دارد. و برای متابولیسم عنصر ازت در گیاه لازم است. کمبود روی در درختان سبب می‌شود که جوانه‌ها با تاخیر باز شوند.

مزایای استفاده از کود فروت ست:

  • افزایش تلقیح گیاه
  • بهبود رشد گیاه
  • افزایش تولید محصول
  • افزایش کیفیت محصول
  • کاهش ریزش گل و میوه
  • بهبود گرده افشانی

کود فروت ست سبب می‌شود تا در هنگامی که درخت در خواب زمستانه است، عناصر غذایی مهم در آن ذخیره شود و در زمان جوانه‌زنی و شروع رشد مجدد گیاه در برابر تنش‌های محیطی مانند سرما و باران مقاومت کند. و گلدهی و تشکیل میوه به درستی صورت گیرد.

هرس کردن برای کنترل سال آوری درختان

هرس کردن می‌تواند تا حد زیادی از مشکل سال آوری درختان جلوگیری کند. البته باید توجه داشته باشید که هرس کردن شدید فقط باید در سال پرمحصول انجام شود و از هرس شدید درختان در سال‌های کم محصول به شدت خودداری کرد.

تنک کردن برای کنترل سال آوری درختان

از راه حل‌های دیگر برای کاهش سال آوری درختان این است که در سال‌های پرمحصول تنک شدن میوه‌ها جدی گرفته شود. تنک کردن به این معنی است که میوه‌های اضافی از شاخه‌های پربار چیده شوند.

این کار باعث می‌شود تا میوه‌های باقی مانده درشت‌تر  و باکیفیت‌تر شوند. همچنین از سنگینی بار کاسته  و فشار از شاخه‌های درخت برداشته شود. از طرفی مانع تخلیه انرژی و توان درخت می‌گردد چرا که وقتی تعداد میوه‌ها کمتر باشد و ذخایر کمتری استفاده می‌شود.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078

امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *