مقالات

عوامل موثر بر سال آوری درختان

عوامل موثر بر سال آوری درختان (Factors affecting the aging of trees)

عوامل موثر بر سال آوری درختان (Factors affecting the aging of trees)

آیا به عنوان یک باغدار با تجربه از عوامل موثر بر سال آوری درختان (Factors affecting the aging of trees) آگاهی دارید؟ عواملی تاثیر گذار بر سال آوری درختان را می‌توان در 3 دسته تقسیم بندی کرد. اعم از:

شرایط محیطی از عوامل موثر بر سال آوری

شرایط آب و هوایی بر رشد گل و میوه تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث تشدید تمایل تناوب باردهی در درختان یا کل باغ‌ها شود. به عنوان مثال، یخبندان شدید در طول گلدهی باعث از بین رفتن بافت گل در حال رشد و تشکیل میوه بسیار کم می‌شود. در نتیجه کم بودن میوه‌دهی و کاهش استفاده از کربوهیدرات‌های ذخیره‌شده، سال بعد اکثر خارها گل و میوه می‌دهند.

شرایط محیطی بر شدت و کمیت سال آوری درختان تاثیر گذار است. یک رقم از یک درخت در مناطق مختلف، واکنش‌های متفاوتی دارد.

برای مثال درختان در مناطق معتدل به دلیل سرمای دیر رس بهاره در برخی از سال‌ها جوانه‌های خود را از دست می‌دهند این امر سبب می‌شود تا تشکیل جوانه گل در سال بعد زیاد شود. به این صورت است درخت وارد چرخه تناوب باردهی می‌شود.

عملیات کشاورزی نادرست

هرس شدید در سال‌هایی که درخت کم بار داده است سبب تشدید سال آوری می‌شود. در صورتی که هرس کردن در سال‌های که درخت بار زیادی داده است موجب کاهش سال آوری می‌شود.

در واقع هرس کردن در سال آور یا همان سال پر محصول یکی از راه حل‌های مفید برای جلوگیری از آسیب به گیاه و تناوب باردهی است.

برنامه غذایی نادرست از عوامل موثر بر سال آوری

برنامه غذایی اصولی برای گیاهان یکی از مواردی است که به خوبی می تواند سال آوری درختان را کاهش دهد. برای مثال در سال‌‌های که که محصول زیاد است باید از ازت بیشتری استفاده کرد تا روند رشدی گیاه به سمت رشد شاخه و برگ‌ها برود. تا هم درخت بتواند سنگینی بار را تحمل کند و هم بتواند تمرکز گیاه را از تولید میوه کمی دور کند.

در سال‌های کم محصول که درخت باردهی ضعیفی دارد باید از مقدار ازت کمتری استفاده شود زیرا ازت سبب افزایش رشد رویشی می‌شود، در صورتی که در سال‌های کم محصول گیاه را باید به سمت تولید زایشی سوق داد.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *