مقالات

بهترین زمان سمپاشی درخت سیب

بهترین زمان سمپاشی درخت سیب

زمان طلایی سمپاشی درخت سیب

در همین ابتدا باید گفت که سمپاشی درخت سیب لازمه یک کشاورزی موفق، بهره‌مندی از علم کشاورزی و شناسایی نقاط قوت و ضعف محصولی است که قصد پرورش آن را داریم. سیب یکی از پرطرفدار‌ترین میوه‌های موجود در جهان است که تنوع بالا و البته طعم بسیار لذیذی دارد. علاوه بر هرس، آبیاری و کوددهی، سم‌پاشی بخشی مهم و ضروری در نگهداری و پرورش این محصول ارزشمند است. مشاوران نهالستان‌ آوا نهال بدون هیچ گونه چشم داشت و دریافت هزینه‌ای به دنبال ارائه مشاوره تخصصی و کمک به کشاورزان هستند. آنها با کمترین هزینه ممکن از درختان باغ سیب نگهداری و مراقبت کنند. یکی از روتین‌های مراقبتی که بسیار مهم بوده برنامه دقیق و طلایی برای سمپاشی باغات سیب است. در ادامه همراه ما باشید تا اطلاعات لازم و کافی را در این مورد به شما بدهیم..

آفات و بیماری‌های درخت سیب

سمپاشی درختان سیب عوامل بیماری‌زا در درختان سیب بسیارند. تعدادی از مشکلات مربوط به درختان سیب با سم‌پاشی صحیح و به‌موقع از بین می‌رود. هرچند اگر کوددهی زمستانه درخت سیب خود را به درستی انجام داده باشید، تا حد زیادی درخت شما نسبت به آفات و بیماری‌ها در فصل رشد مقاوم خواهد شد و کمتر به سمپاشی نیاز پیدا خواهید کرد. پس از شناسایی این موارد و مشورت با کارشناس باغبانی آوا نهال می‌توانید دست‌به‌کار شوید و درخت سیب عزیزتان را از شر آفات و عوامل بیماری‌زا نجات دهید. بسیاری از آفات نیز توسط مبارزه بیولوژیک قابل کنترل هستند.

سمپاشی درخت سیب

خوشبختانه امروزه با روی کار آمدن نهالستان‌های مجوزدار انواع نهال سیب سردسیری و گرمسیری بومی و وارداتی عرضه می‌شوند که با مناطق مختلف کشور سازگاری بالایی دارد. همچنین ژنوتیپ آنها به گونه‌ای بوده که سیستم دفاعی قوی در برابر آفات و بیماری‌هایی باکتریایی و قارچی دارند.  البته فراموش نکنید سمپاشی باغات سیب تنها یک قسمت از روتین مراقبت و نگهداری از این درختان بوده است.

برای اینکه بتوانید یک برنامه علمی برای سمپاشی باغ سیب به دست بیاورید با توجه به اکوسیستم منطقه خود زمان دقیق خواب و زمان دقیق رشد درخت سیب را بررسی کنید. چون آفات و  عامل بیماری درخت سیب کاملا همزمان با بیدار شدن درخت سیب فعالیت خود را آغاز کرده و با آغاز فصل سرما و به خواب زمستانی فرو رفته و به صورت خاکزی عمر خود را سپری می‌کنند.

دوره های سمپاشی درخت سیب

برخی از سمپاشی‌ها با توجه به منطقه برای تمامی باغات سیب یکسان است. یعنی کارشناسان گیاهپزشکی آفت و عامل بیماریزایی که در یک منطقه شیوع پیدا کرده است را شناسایی می کنند.  یک دوره سمپاشی برای آنها در نظر می‌گیرند تا کشاورزان از آن پیروی‌کرده و طبق این برنامه ریزی از آفت‌زدگی درختان سیب جلوگیری کنند، مهمترین زمان سمپاشی برای باغات سیب عبارتند از:

  1. دوره اول: فصل خواب این بازه زمانی معمولاً در اواخر زمستان یا اوایل بهار است. با توجه به دیررس یا زودرس بودن بهار منطقه باید مشخص شود.  ولی قبل از جوانه زدن شکوفه ها سمپاشی درخت یا استریل خاک را انجام می‌دهند.
  2. دوره دوم: مرحله اول فصل رشد همزمان با شکفتن جوانه ها و مرحله دوم فصل رشد بعد از ریزش گلبرگ‌های شکوفه در نظر‌گرفته‌اند.
  3. دوره سوم: فندقی شدن میوه، این دوره با توجه به جثه میوه مشخص می‌شود وقتی تقسیمات سلولی انجام شد و میوه به مرحله فندقی رسید، یکی از دوره های سمپاشی را انجام می‌دهند.

البته توجه داشته باشید اکثر مهندسین کشاورزی توصیه می‌کنند تا کشاورزان باغ سیب را در فصل زمستان به صورت چالکود مغذی کنند، مغذی کردن درخت سیب در فصل زمستان باعث می‌شود سیستم دفاعی آن در فصل بهار قوی‌تر عمل کرده و نیاز باغدار را به نهاده‌ها و سموم کاهش دهد، قبل از استفاده از هر گونه آفت کش و سموم سعی کنید دستورالعمل آن را به طور کامل یاد گرفته و سپس استفاده کنید، به این نکته هم توجه داشته باشید که به هیچ عنوان هیچ ماده شیمیایی را با یکدیگر مخلوط نکنید مگر اینکه مجوز آن بر روی بسته شیمیایی ثبت شده باشد.

بهترین موقع سمپاشی درخت سیب

به‌طور کلی، بهترین زمان سم‌پاشی درختان باغ بستگی دارد به اینکه درخت شما با چه آفات و بیماری‌هایی دست‌به‌گریبان است:

  • اگر آفاتی مثل شانکر سیتوسپرایی، کنه و سایر حشرات مزاحم سلامت درختتان را تهدید می‌کنند، بهترین زمان سم‌پاشی اسفندماه است.
  • اگر هدفتان پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مثل لکه سیاه است، فروردین بهترین زمان سم‌پاشی درخت است. در این حالت، باید در شرایط تورم جوانه تا قبل از گل‌دهی، بعد از ریزش دوسوم گلبرگ‌ها و ده روز پس از سم‌پاشی دوم درخت را سم‌پاشی کنید. لازم به ذکر است که در صورت بارندگی زیاد، تکرار سم‌پاشی با قارچ‌کش‌ها در فاصله ۱۰ روز ضروری است.
  • برای مصون نگه‌داشتن درخت از آفاتی مثل کرم سیب و پروانه مینوز، بهتر است درخت را در خردادماه هم سم‌پاشی کنید.

نتیجه گیری

داشتن درختانی سالم و برداشت میوه‌هایی آبدار و خوشمزه، در گروی رسیدگی به درختان و سم‌پاشی به‌موقع آن‌ها است. در این مطلب به ارزش غذایی عناب  پرداختیم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *