مقالات

همه چیز درباره ارزش غذایی عناب

همه چیز درباره ارزش غذایی عناب

همه چیز درباره ارزش غذایی عناب

در خواص عناب خشک و ارزش غذایی عناب باید گفت، عناب میوه ای است معتدل و مرطوب که از دیزباز از نظر طب سنتی حائز اهمیت بوده است. برگ های درخت عناب، کوچک، دلپذیر، شفاف، متناوب و دندانه دار است.

شخصات غذایی عناب

به طور کلی، با خرید عناب به ازای هر ۱۰۰ گرم این میوه خشک مشخصات غذایی  زیر را دریافت می کنید:

  • کالری: ۲۶۷
  • پروتئین: ۵ گرم
  • چربی: ۱.۷ گرم
  • فیبر غذایی: ۶.۷ گرم
  • کلسیم: ۶۶.۶ میلی گرم
  • آهن: ۵ میلی گرم
  • پتاسیم: ۲۵۰ میلی گرم
  • ویتامین C: 217 میلی گرم

میوه عناب حاوی مقادیر زیادی اسید فولیک است که به تولید سلول های خونی و رشد جنین کمک می کند. همچنین حاوی روی است که در رشد مغز جنین مفید است و می تواند عملکرد شناختی را تقویت می کند. بنابراین عناب می تواند برای بارداری مفید باشد. اما از نکات منفی این میوه این است که حاوی گلوکز است که ممکن است باعث افزایش سطح قند خون شود. بنابراین برای افراد دیابتی زیاد مناسب نیست.

ارزش غذایی عناب

عناب به عنوان خرمای چینی نیز شناخته می شود. آن ها با خرماهای معمولی که ممکن است بیشتر با آن ها آشنا باشید متفاوت هستند. عناب چندان شیرین نیست و بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. وقتی میوه‌های عناب تازه هستند، به رنگ ماهاگونی مایل به قرمز با لکه‌های سبز رنگ هستند. وقتی خشک می‌شوند، به رنگ ماهاگونی چروکیده در می‌آیند.

عناب به چند دلیل غذای سالمی است. به عنوان اولین ارزش غذایی عناب می توان به محتوای بالای ویتامین C اشاره کرد. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی بی شماری است که ممکن است به پیشگیری از سرطان های خاص کمک کند. این میوه همچنین می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد و سلامت سیستم ایمنی را تقویت کند. عناب همچنین دارای فیبر بالایی است. محتوای بالای فیبر این میوه ممکن است به کاهش یبوست، کنترل قند خون و کمک به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

نکته مهم این است که عناب همچنین سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند اسیدهای فنولیک، فلاونوئیدها و غیره است. این ترکیبات به میوه خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قابل توجهی می دهند که می تواند از ابتلا به بیماری های مزمن پیشگیری کند. همچنین نشان داده شده است که این ترکیبات می توانند زمان و کیفیت خواب را افزایش دهند.

خواص عناب خشک

  1. کسانی که فشار خون آنها بالاست ۵۰ گرم زرشک + ۵۰ گرم عناب را خوب نرم کرده هسته عنابها را جدا کرده با پودر زرشک مخلوط کرده بعد از هر غذا یک قاشق مرباخوری میل کنند.
  2.  کسانی که سردرد یا سرگیجه دارند به مدت ۱۴ روز ، روزی پنج دانه عناب میل کنند.
  3. برای درمان کهیر و خارش های پوستی ۱۰ تا ۵۰ عدد عناب (بستگی به سن فرد و شدت بیماری آن دارد) کمی کوبیده در آب جوشانده صاف نموده صبح ناشتا میل شود.
  4.  آنهایی که مبتلا به ورم کیسه صفرا می باشند عناب را خیس کرده صاف نموده صبح ناشتا میل کنند. (۱۰ دانه در یک استکان آب)
  5.  کسانی که کمر درد دارند به مدت هفت روز، روزی ده دانه عناب ابتدا مکیده سپس میل کنند.
  6.  شربت عناب برای حصبه، درد سینه، سرفه و فشار خون مفید می باشد. طرز تهیه شربت عناب: ۲۰۰ گرم عناب در یک لیتر آب پخته سپس دانه های آن را گرفته با ۷۵۰ گرم شکر مخلوط نموده بپزید تا شربت شود.
  7.  خاکستر درخت عناب و سرکه را به صورت ضماد می توان روی جراحت مارگزیده گذاشت.
  8.  عناب برای سردردهای ناشی از صفرا مفید می باشد. طرز تهیه : هلیله زرد + هلیله کابلی + تمر هندی + عناب + بنفشه + سپستان + تخم خیار. از هرکدام پنج گرم در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده صاف کنید و روزی سه فنجان میل کنید.
  9.  عناب دفع کننده بلغم است.
  10.  زیاده روی در خوردن عناب باعث کم شدن شهوت و غرایز جنسی می شود.
  11. کسانی که زخم معده و ورم روده دارند عناب را با هسته سائیده بعد از غذا یک قاشق چای خوری میل کنند.
  12.  برگ خشک عناب جهت درمان زخم های خوره ای مفید است بدین صورت که گرد برگ درخت عناب را روی زخم بپاشید.

ترکیبات تشکیل‌دهنده عناب

عناب منبع غنی بسیاری از ویتامین‌ها، مواد معدنی، چربی، پروتئین و کربوهیدرات‌های مهم مانند ویتامین C، ویتامین‌های گروه B، ویتامین A، کلسیم، آهن، کاروتن، فسفر، پتاسیم و منیزیم است. مصرف ۱ تا ۳ واحد میوه عناب در روز برای تامین ویتامین C و ویتامین‌های گروه B در رژیم غذایی بسیار توصیه می‌شود. از ترکیبات مهم موجود در این میوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

قند

پلی ساکاریدهای میوه عناب شامل انواع مختلفی از قندها مانند گلوکز، زایلوز، مانوز و فروکتوز است. رامنوز و سوربیتول نیز به مقدار کم در این میوه موجود است. به طور کلی هرچه این میوه دیرتر برداشت شود، قند کلی موجود در آن افزایش می‌یابد.

پروتئین 

در هر 100 گرم تکه‌های نرم عناب، 1.2 گرم پروتئین وجود دارد که البته هرچه زمان رسیدن میوه طولانی‌تر شود این مقدار کاهش می‌یابد. مقدار انواع اسید‌های آمینه موجود در عناب نیز می‌تواند متفاوت باشد و میو‌های عناب می‌توانند ۲ تا ۱۰ نوع اسید‌آمینه را در بر بگیرند. مقدار آمینو‌اسید در عناب وحشی از عناب کشت شده متفاوت است.

کربوهیدرات‌ها

میزان فیبر خوراکی موجود در این میوه بالا بوده و یکی از دلایل خواص مفید عناب است. همچنین این میزان فیبر باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. عناب حاوی پکتین نیز است که با رسیدن میوه افزایش می‌یابد. پکتین میوه عناب دارای درجه استریفیکاسیون پایینی است (یعنی این پلی ساکارید به میزان کمی وارد واکنش با گروه‌های الکلی می‌شود) و می‌تواند به عنوان ژل‌کننده و  قوام‌دهنده در صنایع مختلف غذایی استفاده شود. در طی تحقیقات علمی، در عصاره میوه عناب پلی ساکاریدهای اسیدی و یک پلی ساکارید خنثی یافت شده است. پلی ساکاریدهای اسیدی دارای ویژگی شلاته‌کردن (به دام انداختن) یون‌های فلزی بوده و از خود فعالیت آنتی‌اکسیدانی نشان می‌دهند.

  • چربی: عناب منبع مناسبی از اسیدهای چرب ضروری است. بخش بزرگی از این چربی‌ها در عناب از اسیدهای چرب غیراشباع تشکیل شده است. این اسیدهای چرب، به خصوص پالمیتولئیک اسید، به کارکرد اسید چرب امگا ۶ کمک می‌کنند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی

میوه عناب نسبت به سیب، کلسیم، فسفر، کاروتن و ویتامین بیشتری دارد. مقدار ویتامین C این میوه بیشتر از پرتقال است و می‌توان از آن به عنوان یک درمان طبیعی برای مقابله با کمبود ویتامین C استفاده کرد. عناب همچنین حاوی مقادیر قابل توجهی از آهن، نیاسین، تیامین، ریبوفلاوین، فلوراید، منیزیم، روی و سدیم است. میوه خشک عناب ویتامین B6، نیاسین، تیامین و اسید پانتوتنیک بالایی دارد که به سوخت و ساز مواد مغذی اساسی در بدن (قند، پروتئین و چربی) کمک می‌کند. عناب خشک حاوی ۷۹ میلی‌گرم کلسیم است و می‌تواند ۸ درصد از مقدار روزانه توصیه شده (RDI) کلسیم بدن را تأمین کند. این میوه به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها، انتقال پیام‌های عصبی‌، لخته شدن خون و انقباضات عضلانی کمک می‌کند.

مواد شیمیایی گیاهی (فیتوکمیکال‌ها)

عناب به صورت اعجاب‌آوری غنی از مواد مغذی گیاهی که فعالیت‌های خاص زیستی دارند (فیتونوترینت‌های زیست فعال) است و فعالیت آنتی‌اکسیدانی بالاتری نسبت به گیلاس، انگور و سیب از خود نشان می‌دهد. فلاونوئیدها، کاروتن، بتا‌توکوفرول و آنتوسیانین‌ها نیز به طور سرشار در عصاره عناب وجود دارد. همچنین این میوه غنی از ماده‌ای به نام تانن است که دارای خواص ضد‌التهابی بوده و به لخته شدن خون کمک می‌کند.

نتیجه گیری

در این مطلب به ارزش غذایی عناب  پرداختیم. امیدوارم از این مطلب لذت برده باشید.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *