مقالات

بهترین زمان هرس درختان میوه

بهترین زمان هرس درختان میوه (The best time to prune fruit trees)

بهترین زمان هرس درختان میوه (The best time to prune fruit trees)

در این مقاله از آوا نهال قصد داریم شما را با بهترین زمان هرس درختان میوه (The best time to prune fruit trees) به طور جامع آشنا کنیم.  در زمان هرس درختان، شما علاوه بر اینکه درختان را به رشد بیشتر تشویق می‌کنید، می‌توانید فرم دلخواه خود را نیز به آنها بدهید. به عنوان مثال، یکی از مراحل جدانشدنی مراقبت از درخت بونسای، هرس کردن آن است. کشاورزان طی این فرایند، فرم یک درخت کوچک را به این گیاه می‌دهند.

زمان دقیق هرس درختان

زمان مناسب برای هرس هر گیاه، به گونه گیاهی و هدف از انجام هرس بستگی دارد. در نتیجه ممکن است زمان هرس درخت انگور با زمان هرس درختان گردو یا زمان هرس درخت توت، متفاوت باشد. به طور کلی، زمان هرس درختان میوه، به نوع درخت و فصل باردهی آن بر می‌گردد. این هرس به طور معمول، یک تا دو ماه قبل از شروع زمان باردهی انجام می‌شود.

معمولا فصل‌های تابستان و زمستان، بهترین زمان هرس درختان هستند. ولی دلایل هرس در هر فصل، متفاوت است.

هرس تابستانه

برخی از گیاهان باید اواسط بهار تا اواخر تابستان هرس شوند که به آن هرس تابستانه یا هرس سبز می‌گویند. معمولا هدف از انواع هرس درختان در فصول گرم، حذف شاخه‌های نابارور، گل‌ها و میوه‌های کوچک و خشکیده درخت است. مهم‌ترین فایده هرس تابستانه، نفوذ نور خورشید به بدنه، لایه‌های زیرین و ریشه درخت است. گاهی اوقات هرس درخت باید طوری انجام شود که نور خورشید به سطح زمین برسد. چون در این شرایط است که املاح مورد نیاز از طریق خاک به ریشه درخت انتقال داده می‌شوند.

هرس تابستانه درختان برای بهتر به عمل آمدن میوه‌ها هم لازم است. چون در صورت هرس نکردن، ممکن است برخی برگ‌های بزرگ، روی میوه‌های در حال رشد سایه انداخته و مانع رشد و تغییر رنگ آنها شوند. در چنین مواقعی با حذف اندام‌های ضعیف‌تر یا اندام‌هایی که زیر وزن برگ‌ها شکسته‌اند، غذارسانی بهتری به اندام‌های سالم گیاه انجام می‌شود.

باید اشاره کنیم که بهترین زمان هرس درختان گیلاس اواسط تابستان و بهترین زمان هرس درخت هلو و درخت زردآلو نیز اواخر تابستان است.

هرس زمستانه

یکی از بهترین و معروف‌ترین نوع هرس، هرس زمستانه یا هرس خشک است. این عمل در هنگام خواب زمستانی گیاه انجام میشود. در زمان هرس درخت در زمستان، باید شاخه‌های خشکیده و اضافی را از درخت جدا کرد. هرس زمستانه از این جهت که قبل از جوانه‌ زنی صورت می‌گیرد، باعث متوقف شدن شیره نباتی گیاه نمی‌شود. به همین دلیل، گیاه کمترین آسیب را می‌بیند. از آنجایی‌که گیاهان و درختان در زمستان دارای برگ و بار نیستند، دسترسی به شاخه‌ها و تصمیم‌گیری در مورد هرس کردن آنها راحت‌تر است.

زمستان زمان عدم فعالیت گیاه بوده که با کاهش درجه حرارت هوا هم همراه است. به همین خاطر این فصل، زمان ایده‌آلی برای انواع هرس درختان به شمار می‌رود. هرس گیاه در این فصل موجب تقویت شاخه‌های دیگر در سال آینده می‌شود. این بدان معنی است که در بهار، درخت انرژی خود را برای رشد شاخه‌های بی‌کیفیت هدر نمی‌دهد. به این ترتیب، توان گیاه برای رشد شاخه‌های سالم متمرکز می‌ماند.

به عنوان مثال، زمان هرس درختان گردو برای باردهی بهتر، به صورت عمومی در اواخر زمستان است. معمولا این نوع هرس برای درخت گردو، هر ساله انجام می‌شود تا درخت با انرژی بیشتری به فصل باردهی خود ورود کند. همچنین بهترین زمان هرس درخت انگور معمولا در زمستان و زمانیست که این درخت هیچ برگی ندارند. چراکه به دلیل تراکم بسیار زیاد شاخ و برگ‌های این درخت، هرس آن در فصول دیگر با دشواری همراه است.

هرس نهال تازه کاشته شده

بعد از کاشت، نهال را از فاصله نود سانتی متری از سطح زمین نزدیک به یک جوانه قوی سر برداری می کنند. این‌کار  جوانه‌هایی را که  زیر‌محل قطع‌شده قرار گرفته‌اند مجبور به رشد میکند. سپس شاخه های جانبی را تشکیل دهند. در ادامه، لازم است شاخه های فرعی که پایین تر از فاصله پنجاه سانتی متری سطح خاک قرار دارند، قطع شوند.

پس از قطع ساقه یا شاخه های فرعی، محل زخم باید به وسیله چسب باغبانی پوشیده شود. به این ترتیب از تبخیر آب و ورود برخی بیماری ها و امراض به درون درخت جلوگیری میشود. از ابتدای فروردین ماه، کم کم شاخه های فرعی از زیر پایه قطع شده شروع به رشد می کنند. از بین این شاخه ها در سال بعد، می توان شاخه های اصلی را انتخاب کرد. به این ترتیب، اسکلت و شاخه بندی مناسبی را برای درختان تشکیل می دهیم.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

برای خرید ارقام نهال گردو میتوانید کلیک کنید

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078

امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *