مقالات نهال گلابی

نکات خرید نهال گلابی

راز نگهداری و کاشت نهال گلابی (maintaining and planting pear seedlings)

نکات خرید نهال گلابی (Tips for buying pear seedlings)

اگر قصد کاشت گلابی را دارید بایستی راز نکات خرید نهال گلابی (Tips for buying pear seedlings) را بدانید. یکی از دغدغه‌های کشاورزان به هنگام احداث باغ گلابی آشنایی با نحوه کاشت درخت گلابی است، متاسفانه کشاورزان هزینه زیادی صرف احداث باغ کشاورزی می‌کنند، از آنجایی که برخی از باغداران با اصول و طریقه کاشت درخت گلابی آشنا نیستند، باعث می‌شود کل وقت و هزینه آنها تلف شود، رعایت کردن چند نکته کوچک و اساسی در همان مراحل اولیه احداث باغ گلابی باعث می‌شود تا کشاورز با اطمینان بیشتری ادامه راه را طی کند.

درخت گلابی

درخت گلابی جزو درختان پایه کوتاه قرار گرفته است، این درخت خود بارور بوده و به تنهایی در حیاط منزل می‌توان یک عدد درخت گلابی را کاشت کرد، ولی برای احداث باغ تجاری و حرفه ای باید کاشت گروهی گلابی به همراه ارقام گرده افشان پایه ریزی شود تا لقاح و باروری درختان با تضمین بیشتری انجام شود.

اکثر درختان گلابی زود بازده هستند، نهایتاً در سه سال اول گلدهی خود را آغاز می‌کنند، همچنین اگر باغدار موفق شود نهال گلابی اصلاح شده و پیوندی را خریداری کند، در 6 الی 7 سال اول احداث باغ گلابی کشاورز می‌تواند به درآمد اقتصادی برسد، البته با کمی بررسی و پرس و جو خواهید فهمید، نگهداری و مراقبت از درختان گلابی چندان هزینه‌بر نیست.

میوه درخت گلابی 150 تا 350 گرم است، تناژ تولید این درخت بالا بوده و در هر هکتار حداقل 70 و 80 تن میوه با کیفیت تولید می‌کند، به خاطر جایگاه میوه گلابی در طب سنتی و پزشکی نوین برای درمان انواع بیماری‌های مزمن و گوارشی مطمئنا خرید و فروش آن در بازار میوه و تره بار بسیار پر رونق خواهد بود، از این رو باغدارانی که اولویت خود را احداث باغ گلابی قرار داده‌اند، در این صنعت به موفقیت‌های زیادی خواهند رسید.

 

مهمترین نکات برای خرید نهال گلابی

  1. نهال گلابی خریداری‌شده حتما دارای شناسه و لیبل باشد یعنی مهم ترین فاکتور برای کشاورز لیبل دار بودن این درخت است.
  2. مطمئن باشید مرکز فروش نهال گلابی حتماً مجوز رسمی خود را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده باشد.
  3. فصل خرید نهال گلابی را برای خود مشخص کنید. بر حسب اینکه زمین شما در مناطق گرمسیری قرار‌گرفته‌است یا در مناطق سردسیری، بررسی کنید تا بهترین بازه زمانی را برای منتقل کردن نهال گلابی به محوطه باغ را انتخاب کنید.
  4. به هنگام تهیه نهال گلابی حتما از کارشناسان نهالستان نحوه تکثیر و پایه آن را پرس جو کنید. بهترین نهال گلابی به صورت پیوندی و اصلاح‌شده و بر پایه گلابی جنگلی تکثیر می‌شود.
  5. نژاد زود گل و دیرگل بودن نهال گلابی یکی از فاکتورهای مهم برای خرید این درخت است. چون گرمسیری و سردسیری بودن نژاد درخت را مشخص می‌کند، البته در برخی از اوقات ارقام دیرگل نهال گلابی در مناطق گرمسیری کاشت می‌شود و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.
  6. مناطقی که زمستان طولانی مدت دارند و بارش‌های پاییزه خیلی سریع تر آغاز می‌شود بهتر است از کاشت درخت گلابی دیر رس اجتناب کنند. چون با بارش باران و بروز سرما کیفیت میوه های بر روی شاخه مانده افت می‌کند.
  7. به هنگام تهیه درخت گلابی مطمئن باشید این درخت دوره قرنطینه و دوره سرمایی خود را گذرانده باشد.
  8. با توجه به روزهای سرد فصل زمستان در مناطق احداث باغ درختانی را انتخاب کنید که دوره سرمایی آنها متناسب با سردی فصل زمستان باشد.
  9. ارقام نهالی که برای اقلیم سردسیری توصیه می‌شود نهال‌های مانند شاه میوه، درخت گلابی بیروتی، درخت گلابی درگزی و درخت گلابی انجو است.
  10. درختانی که در مناطق گرمسیری سازگاری بیشتری از خود نشان می‌دهند می‌توان به درخت گلابی اسپادانا یا درخت گلابی دم کج اشاره کرد.
نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *