مقالات نهال پسته

بیماری زنگ پسته

بیماری زنگ پسته (Pistachio rust disease)

بیماری زنگ پسته (Pistachio rust disease)

بیماری زنگ پسته (Pistachio rust disease) روی درختان پسته زراعی در باغ‌های ایران و بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای مدیترانه‌ای، خاورمیانه و هند گزارش شده است. این بیماری در ایران از بیماری‌های کم اهمیت به شمار می‌رود. این زنگ بیشتر روی بنه ( pistacia mutica ) شیوع دارد. زنگ پسته درواقع زنگ بنه است و در اینجا ویژگی های بیمارگر و بیماری از روی این درخت توصیف شده است.

پسته

پسته، یکی از محصولات کشاورزی ارزشمند و مهم در کشورهای مختلف ازجمله ایران است. این محصول که ازنظر اقتصادی و فرهنگی اهمیت بسیاری دارد، در طول سال‌ها به‌عنوان یکی از محصولات صادراتی اصلی شناخته‌شده است. بااین‌حال، کشت و تولید پسته با چالش‌های متعددی مواجه است که بیماری های مختلف درختان پسته نیز بخش عمده‌ای از این چالش‌ها را تشکیل می‌دهند.

برای خرید ارقام نهال پسته کلیک کنید

علائم اصلی  بیماری زنگ‌پسته

بیماری زنگ روی برگ‌ها و دمبرگ‌های درختان بنه به شکل نقاط قهوه‌ای بروز می‌کند. قسمت‌های عفونی برگ‌های آلوده در اول فصل رنگ پریده، سبزرد و بدشکل می‌شوند و در پی آن تعداد بسیار زیادی اسپرموگونیوم روی این قسمت ها تشکیل می‌شود.

عامل بیماری

بیمارگر زنگ پسته Pileolaria terebinthi نام دارد. این قارچ جورسرایه و بلند چرخه است.

روش های مبارزه با بیماری زنگ پسته

شدت بیماری زنگ معمولا در باغ‌های ایران به اندازه‌ای نیست که به مبارزه شیمیایی نیاز داشته باشد. تحمل گونه‌ها در برابر زنگ بسیار متفاوت است.

مقاومت نسبی گونه‌ها در برابر بیماری زنگ توسط زرقانی و همکارانش مورد بررسی قرار گرفت ونتیجه مطالعات نشان داد توده‌های بنه و خینجوک (کسور) استهبان مقاومت خوبی در برابر بیماری زنگ دارد. در این بررسی پسته زارعی اکبری، فندقی، غفوری و احمد آقایی از دیگر ارقام مورد آزمایش حساس تر بوده‌اند.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *