مقالات

راهنمایی هایی برای انتخاب نهال

نشانه های یک نهال سالم

درخت حتماً باید به اندازه کافی ریشه تولید کرده باشد، ۳ الی ۴ عدد شاخه فرعی داشته باشد و فاصله این شاخه ها از هم ۲۰ سانتی متر بوده و با زاویه باز به این معنی که درخت اسکلت اولیه خود را تشکیل داده است.

نهال باید از رشد متوسط برخودار باشد، نهالهای خیلی کوچک و خیل بزرگ برای کاشت مناسب نیستند.نهال باید در زمان خواب از زمین کنده شود.

در زمان کندن نهال زمین نباید یخ زده باشد. نهالها را بلافاصله پس از انتقال کاشت کنیم و اگر بهر دلیل این امکان وجود نداشت، در یک منطقه از باغ که آفتابگیر نباشد، شیاری کند. و ریشه نهالها را داخل شیار قرار داده، روی آن را خاک مرطوب بریزید.
زمان کندن نهال رطوبت خاک باید در حد گاورو باشد. از کندن نهال در زمین گل و خشک خودداری کنید.توجه داشته باشید در زمان حمل و نقل، ریشه نهال در معرض هوا قرار نگیرد.

توجه داشته باشید نهالهایی که از سایر استانها تهیه می شوند باید گواهی قرنطینه حفظ نباتات را داشته باشند.نهالها را باید با پلاستیک، چادر، برزنت بپوشانیم یا از کامیونهای کانتینردار استفاده کنیم.

در هنگام کاشت درخت به نیازهای گرده افشانی آن توجه داشته باشید. لذا به گونه ای باید نقشه باغ را طراحی کرد که گرده افشانی بطور کامل انجام گیرد.

باردهی درختان به چه عاملی بستگی دارد؟

حالا که یک نهال سالم را انتخاب کردیم و کاشتیم سوال جدی و پرتکراری که بسیار مطرح می شود؛این است برای باردهی بیشتر چکاری انجام دهیم؟ قبل از هر چیزی باید بدانید که باردهی درختان تنها یک عامل نیست و شرایطی باید فراهم شود تا درخت به رشد مطلوبی برسد و محصول مرغوبی برسد.

بعضی از این عوامل :

خواص ارثی رشد درخت،برخی درختان مانند برخی ارقام گردو یا درخت پالونیا رشد سریعی دارند،ریزی و درشتی میوه مورد نظر برای نمونه محصول درخت سیب با گیلاس و توت های کوچک قابل مقایسه نیستند و طبیعتا باید  درختانی با میوه های ریز را کمتر هرس کنیم،هرس درختان البالو،نهال گیلاس و بادام نسبت به بعضی دیگر ارقام کمتر انجام شود .

عادت گلدهی و میوه ی روی شاخه برخی درختان دیرگل یا زودگل محسوب میشوند،یا مانند نهال انار واندرفول که هر 10 الی 15 روز یکبار گلدهی دارند.اما تمام این گل و شکوفه به میوه تبدیل نخواهد شد و به رشد رویشی درخت موردنظر حتما توجه کنید بعضی درختان روشد رویشی بالایی دارند و هرس باردهی باید کمتر انجام شود و همین عادت گلدهی درختان میوه شدت میزان هرس دهی را تعیین و تنظیم میکند.

مورد دیگری که هرسال برای  تاکستان های انگور یک چالش جدی ست، هرس درختان بستگی به رقم کاشت،نوع و فرم دهی آن بستگی دارد و معمولا بهتر است که 3 الی 4 جوانه روی هر شاخه باشد و بقیه شاخه هارا هرس کنید.

امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *