مقالات

روش صحیح کاشت درخت

روش صحیح کاشت درخت

چگونه یک درخت بکاریم؟

خرید  و کاشت درخت یک سرمایه‌ بلند مدت است. اینکه این سرمایه گذاری چقدر خوب رشد کند بستگی به نوع درخت، مکان کاشت و نوع مراقبت از آن در هنگام کاشت و پس از آن دارد.

 آماده سازی زمین و نهال

بعد از تهیه یک نهال سالم و قوی؛ حالا باید بهترین جا برای کاشت آن را تعیین کنید. ممکن است بخواهید یک نهال را در حیاط یا محوطه و باغچه منزل بکارید و یا شاید هم در حین کاشت چندین نهال درخت در باغ هستید. به هر حال وجود یک بستر مناسب (خاک، نور و..)  برای قرارگیری نهال ضروری است.

  • ایجاد چاله: یک چاله به عمق توپی ریشه ­ی نهال که داخل کیسه قرار دارد و به عرض حدودا 2 تا 3 برابر عرض ریشه نهال حفر کنید. به دلیل اهمیت بالای ریشه ­های سطحی درختان در جذب مواد غذایی، عرض و پهنای چاله باید فضای کافی برای گسترش ریشه­ های سطحی را داشته باشند.
  • آماده کردن نهال:  قبل از کاشت، نهال (ریشه لخت) را در آب و کمی قارچ کش قرار دهید. تا احتمال ایجاد بیماری در آن وجود نداشته باشد.  پس از آن ریشه­ های آسیب دیده را جدا کنید. کمی هرس ریشه به رشد مناسب شاخ و برگ درخت کمک می­ کند. نهال­ های ریشه پر و یا گلدانی نیاز به هرس ریشه ندارند و بهتر است با خاک موجود در اطراف ریشه در چاله قرار بگیرند.
  • پرالیناژ: برای کاشت تعداد زیادی درخت، بهتر است ریشه نهال­ ها ضدعفونی شوند. برای این کار قبل از کاشت نهال ریشه را با رس، مواد چسبنده و ضدعفونی کننده آغشته می ­کنند که به این کار پرالیناژ گفته می­ شود.

روش صحیح کاشت درخت

حالا وقت این است که نهال در بستر خودش قرار بگیرد.

کاشت نهال: طوقه درخت جایی است که ریشه و ساقه درخت به هم متصل شده ­اند. بهتر است طوقه درخت حدود 10 سانتی­متر بالاتر از سطح خاک زمین قرار بگیرد. و یا اینطور در نظر بگیرید که پیوندک در نهال­ های پیوندی حدود 20 سانتیمتر بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. خاک زیر ریشه و داخل چاله را کمی فشرده کنید تا نشست خاک کمتر شود. چاله را با خاک حاصلخیز پر کنید. توجه کنید که اگر باغچه و زمین مورد نظر دارای مصالح مختلفی است، بهتر است حجم زیادی از خاک فضای کاشت را برداشته و با خاک حاصلخیز پر کنید.

آبیاری درخت: پس از کاشت نهال دورتادور پشته­ای که در محل کاشت نهال یک شیار برای قرار گیری آب در نظر بگیرید. یک بار نهال را به خوبی آبیاری کنید. پس از ده دقیقه و با جذب آب دوباره آن را آبیاری کنید تا دچار شوک نشود. پس از آن با توجه به نوع نهال، زمان و فاصله آبیاری را رعایت کنید.

خرید نهال

قبل از هر چیز تصمیم بگیرید،کدام رقم نهال مناسب منطقه ی شماست،قطعا در بندرعباس و دزفول شما  نهال گردو فرنور انتخاب نمی کنید،زیرا این گونه تنها با مناطق کوهستانی و سردسیری سازگار است،پس هرقدر که عاشق گردو، درخت گردو  فرنور باشید نتیجه ای حاصل نمی شود،هم اینکه به درخت گردو فرنور ظلم کرده اید که در منطقه ای کاشته شده که با آن سازگار نیست.

سازگاری با شرایط آب و هوایی،نوع خاک،گل دهی،مقاومت در برابر آفات و بیماری ها بسیار مهم هستند،چرا؟سازگاری با آب و هوای منطقه ی اگر نباشد چیزی جز خشک شدن و مرگ درخت نیست. هم اینکه گاهی درخت انتخابی شما جزو گونه های مهاجم به شمار می آید. در این حالت اصلا توصیه نمی کنیم، مانند پالونیا که بومی چین و شرق آسیاست. برای شرایط اقلیمی ایران یک گونه ی مهاجم است هرقدر که سوددهی بالایی داشته باشد.

ریزش شکوفه های درختی که با اشتیاق و حوصله کاشته شده است و نداشتن میوه ای که انتظارش را می کشیدید،غم انگیز است،بنابراین گل دهی درختان هم باید با آب و هوای محل زندگی اش متناسب باشد،برخی دیرگل و برخی زودگل میدهند،و بااولین سرمای بهاره ریزش دارند،مانند نهال انار واندرفول یا نهال زرد آلو تخم مرغی یا حتی برای باروری گل هایشان نیاز به رقم گرده افشان دارند،صرفا باد یا حشرات و زنبور های فداکار برایشان کافی نیست،این حالت را در تمامی ارقام گردو شاهد هستید.

 

برای رشد و نمو نهال موردنظر صبور باشید.

درختان مثمر به مراقبت بیشتری نسبت به درختان غیر مثمر نیاز دارند. ولی این درختان می توانند عاملی موثر برای تولید خاک باشند. چون علاوه بر پاکسازی هوا و تولید اکسیژن،آلودگی هوا را ذخیره میکنند،آن را به قند ساده تبدیل میکنند. این قند همان محصول نهایی و میوه است و ترکیبات گازی موجود در هوا را دریافت و به حالت جامد در می آورند. فضای خالی در خاک باقی نمیگذارند که بخواهد با باد جابه جا شود و باعث ریزگزدها شود.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال تولید کننده نهال میوه شناسنامه دار در کشور. همچنین شما می توانید در هر لحظه از شبانه روز تنها با یک تماس، اقدام به استعلام قیمت نهال شلیل مغان ؛ کرده و سپس جهت تمایل اقدام به خرید آن نمایید. فراموش نکنید قبل از خرید نهال از سلامت و کیفیت آن اطمینان حصال کنید. نهالستان آوا نهال با فروش نهال‌های دارای گواهی سلامت این کیفیت را برای شما تضمین می‌کند. برای خرید نهال  از نهالستان آوا نهال و دریافت مشاوره درباره نحوه رشد و پرورش این نهال با شماره موجود در سایت تماس بگیرید.

آوا نهال را در اینستاگرام دنبال کنید

به صفحه ی ما در اینستاگرام سر بزنید خوشحال می شویم. یا در قسمت دیدگاه های همین مقاله،تجربه و مهارتی که در کاشت نهال را دارید را با ما به اشتراک بگذارید. سری بعد برای بروز رسانی این مقاله حتما از تجربه ی شما خواهم نوشت.

امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *