مقالات نهال گردو

کود ده ایکس شوک برای گردو

کود ده ایکس شوک برای گردو

کود ده ایکس شوک برای گردو

آیا از کود ده ایکس شوک برای گردو آگاهی دارید؟ در این مقاله ضمن اشاره به فواید این نوع کو به نحوه مصرف آن نیز اشاره خواهیم کرد. شاید شماهم برای انتخاب بهترین کود برای درخت گردو در میان انواع کودهای مختلف کمی گیج شده‌اید و نمی‌دانید کدام یک را باید استفاده کنید. در این مقاله ما به شما توضیح می‌دهیم دلیل انتخاب کود ده ایس شوک برای گردو به عنوان بهترین کود کامل و تقویتی توسط بسیاری از باغداران چیست.

چرا کود ده ایکس شوک بهترین کود برای درخت گردو است؟

درخت گردو از جمله گیاهانی است که کشت آن به دلیل ارزش بالای غذایی و اقتصادی مغز گردو، در ایران از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. قبل از هر گونه اقدام جهت احداث باغ گردو بهتر است با انواع ارقام گردو مناسب کشت آشنا شوید و نکات قبل از کاشت گردو را رعایت کنید.

این درخت، همانند بسیاری از گیاهان دیگر، برای رشد و توسعه مناسب به مواد غذایی کافی نیاز دارد. کوددهی می‌تواند یکی از مهمترین عواملی باشد که انجام آن برای رشد و توسعه سالم درخت گردو لازم است.

کودهایی که شامل نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و دیگر عناصر غذایی می‌باشند، برای رشد و توسعه سالم درخت گردو بسیار ضروری هستند. با افزودن کودهای کامل و تقویتی به خاک، مواد مغذی لازم برای رشد درخت گردو به خاک اضافه می‌شود و در بهبود رشد و عملکرد درخت می‌تواند موثر باشد.

فواید مصرف کود ده ایکس شوک برای گردو

همانطور که گفته‌ایم کود ده ایکس شوک به عنوان یک کود کامل و تقویتی عملکرد فوق العاده‌ای دارد و شامل 10 ترکیب مهم از جمله فسفر، نیتروژن، پتاسیم، هیومیک اسید، فولویک اسید، جلبک دریایی، آمینو اسید، کلسیم، بور و آهن است. از مهم‌ترین فواید مصرف کود ده ایکس شوک برای گردو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش رشد و توسعه درخت گردو

عناصر ماکرو (ان پی کا) که در کود ده ایکس شوک وجود دارند، مواد مغذی اساسی هستند که در رشد و توسعه سالم درخت گردو نقش دارند. این مواد مغذی با افزایش تولید کلروفیل و تقویت ساختارهای گیاهی موجود در درخت می‌توانند به رشد و توسعه بهتر درخت گردو کمک کنند.

فسفر برای رشد ریشه و ایجاد سیستم ریشه قوی و سالم ضروری است. نیتروژن نیز برای رشد برگ‌ها و شاخه‌ها و همچنین ایجاد کلروفیل و تولید انرژی لازم برای درخت گردو بسیار پر مصرف است. پتاسیم نیز به عنوان یک عنصر مهم در تنظیم فعالیت‌های سلولی و تقویت سیستم ایمنی گیاه موثر می‌باشد.

بهبود کیفیت خاک

کود ده ایکس شوک حاوی 10% هیومیک اسید خالص است. این کود می‌تواند سبب بهبود بافت خاک شده و شرایط را برای رشد هرچه بهتر گردو مهیا کند. همچنین هیومیک اسید با ایجاد تخلخل در خاک به رشد ریشه کمک کرده و حرکت آن را در دل خاک تسریع می‌بخشد بنابراین درخت می‌تواند به عناصر مغذی بیشتری دسترسی داشته باشد.

تقویت سیستم ایمنی درخت

کود ده ایکس شوک شامل 10% هیومیک اسید، 10% فولویک اسید، 5% آمینو اسید و 10% جلبک دریایی است که می‌توانند سیستم ایمنی درخت گردو را تقویت کنند. این مواد مغذی با افزایش مقاومت درخت گردو به انواع بیماری‌ها و آفات، قادرند عملکرد درخت را بهبود بخشند.

افزایش مقاومت میوه گردو

یکی دیگر از فواید مصرف کود ده ایکس شوک برای گردو استحکام ساختار سلولی آن در برابر عوامل خارجی است. کود 10x شوک حاوی عنصر ریز مغذی کلسیم (Ca) به میزان 5% است. این عنصر در ساختار دیواره سلولی نقش داشته و ازاین طریق به افزایش مقاومت میوه گردو کمک زیادی می‌کند.

نحوه مصرف کود ده ایکس شوک برای گردو

از دو روش می‌توان از کود 10x شوک برای درخت گردو استفاده کرد. این کود مایع به صورت آبیاری و محلول پاشی قابل مصرف است و انتخاب روش مناسب بستگی به هدف شما از کوددهی دارد.

روش محلول پاشی

برای محلول پاشی ابتدا مقدار لازم از کود را با آب ترکیب کنید و داخل مخزن دستگاه بریزید. سپس محلول را بر روی سطح برگ‌های درخت اسپری کنید. توجه کنید که این عمل باید با دقت انجام شود و هر دو طرف برگ‌ها کاملا خیس شوند. درمورد نسبت دقیق کود و آب در بخش بعدی صحبت خواهیم کرد.

روش آبیاری

برای آبیاری کود 10 ایکس شوک می‌توانید از دو طریق اقدام کنید. یا کود را با آب ترکیب کنید و از طریق سیستم آبیاری مانند آبیاری قطره‌ای آرام آرام به خاک اطراف درخت گردو وارد کنید، و یا مقدار کود لازم را در آب ریخته و همزمان با آبیاری باغ گردو به طور مستقیم بر روی ریشه‌های درخت بریزید. با در نظر گرفتن امکانات و شرایط موجود روش مناسب را انتخاب کرده و کوددهی را انجام دهید.

نکته: اگر درختان باغ شما دچار کمبود شدید مواد مغذی هستند و یا قصد دارید عناصر غذایی در مدت زمانی کوتاه جذب درختن شود، روش محلول پاشی را در اولویت قرار دهید.

 

مقدار مصرف کود 10 ایکس شوک برای گردو

محلول پاشی: یکی از پارامترهای تعیین دقیق مقدار مصرف کود ۱۰ ایکس شوک برای گردو، انتخاب روش کوددهی است؛ زیرا در هرکدام از روش‌های آبیاری و محلول پاشی مقدار متفاوتی از کود استفاده می‌شود. اگر قصد دارید به صورت محلول پاشی از کود ۱۰ ایکس شوک استفاده کنید به مقدار ۲ لیتر کود برای یک هکتار نیاز دارید. 2 لیتر کود را در 1000 لیتر آب ترکیب کنید و سپس بر روی درختان باغ خود اسپری کنید.

زمان مصرف کود 10x شوک برای گردو

درخت گردو برای باردهی و تولید محصولی با کیفیت نیاز به طیف گسترده‌ای از عناصر مغذی دارد. بنابراین ضروری است در طول فصل رشد چندین بار با کود ده ایکس شوک کوددهی شود. بهترین زمان مصرف کود 10x شوک برای گردو از زمان اوایل رشد تا کمی قبل از برداشت محصول است.

درواقع زمان خاصی برای مصرف دقیق آن تعیین نشده است و می‌توانید در هر زمان که درخت به تغذیه نیاز داشت از کود 10x شوک استفاده کنید و نیاز گیاهان خود را رفع کنید.

امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *