مقاالات نهال سیب

روش های افزایش باردهی درخت سیب

روش های افزایش باردهی درخت سیب

درخت سیب جزو درختانی می‌باشد که بسیار ارزشمند بوده و از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است. این درخت مناسب بهره‌برداری به‌ صورت سالانه می‌باشد. همین موضوع باعث می‌شود که افزایش میوه‌های درخت سیب برای کشاورزان و باغداران موضوعی بسیار حائز اهمیت باشد و نگران به بار نشستن درخت‌های خود باشند.

سیب از درختان خزان کننده می‌باشد که بیشتر در مناطق معتدل و کوهستانی کشت و کار می‌شود. خاک‌های سبک و لومی برای کشت این میوه مناسب می‌باشد که همین امر باعث طغیانی شدن آفت نماتد در باغات سیب کشور است.

درخت سیب در بیشتر مناطق به خوبی رشد می‌کند و همچنین رشد سریع و آسانی دارد. بنابراین هنگامی‌که مشاهده می‌کنید درختان سیب به شکوفایی موردانتظار نرسیده‌اند و یا اصلا میوه‌دهی انجام نشده است، قطعا عواملی وجود دارد که سبب این اتفاق شده و رشد طبیعی درخت را با اختلال مواجه کرده است.

در این مقاله شما را با راهکارهایی برای بهبود بخشیدن به فرایند باردهی و همچنین دلایل عدم باردهی درختان سیب آشنا خواهیم کرد. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله ما را همراهی کنید.

هرس درختان سیب

هرس درخت به عملی اطلاق می‌شود که کشاورزان برای فرم‌دهی درختان انجام می‌دهند. درواقع هرس درختان سیب عملی بسیار مهم می‌باشد زیرا با جدا کردن شاخه‌های خشک و اضافی نور موردنیاز شاخه‌ها فراهم می‌شود. همچنین این عمل موجب می‌شود شاخه‌های کوچک و جوان‌تر فضای کافی برای رشد بهتر دردسترس داشته باشند و نور به تمامی شاخه‌ها برسد.

نکته‌ی حائز اهمیت در رابطه با درختان سیب که باید به آن توجه کافی داشته باشید این است که شاخه‌هایی که مدتی باردهی خوبی داشته‌اند و اکنون پیر شده‌اند می‌بایستی هرس شوند تا شاخه‌های جوان‌تر جای آنها رشد کنند و میوه دهی انجام گیرد. بنابراین هرس به‌موقع و صحیح درختان سیب کمک شایانی به عملکرد بهتر و افزایش باردهی درختان شما خواهد کرد.

شرایط محیطی مناسب برای رشد درختان سیب

  • ارتفاع مناسب برای درخت(3 تا 15 متر)
  • فراهم بودن نور مناسب به صورت نور کامل و نیمه‌سایه
  • دمای محیط بین 20 تا 35 درجه سانتی‌گراد
  • خاک مناسب و حاصلخیز
  • آبیاری متوسط
  • فاصله کاشت مناسب

راهکارهای افزایش باردهی درخت سیب

برای سرعت بخشیدن به باردهی درخت سیب و برداشت میوه‌های باکیفیت از کودهای حیوانی، شیمیایی و زیستی استفاده نمایید تا به نتیجه دلخواه برسید.

استفاده از کود حیوانی برای درخت سیب

به فضولات حیوانات کود حیوانی گفته‌می‌شود. این کود می‌تواند از فضولات حیواناتی همچون گاو، گوسفند، مرغ و… به دست بیاید.

درصد مواد غذایی موجود در کود دامی و کیفیت فیزیکی آن به عواملی مثل نوع حیوان، کیفیت مواد بستری، میزان پوسیدگی کود، تغذیه دام، میزان سدیم و مقدار بذر علف‌های هرز، اسپور بیماری‌ها، لارو و تخم حشرات، شن و خاک بستگی دارد. کودهای حیوانی از این جهت که سرشار از مواد آلی و عناصر غذایی هستند، تاثیر چشمگیری بر افزایش باردهی درختان سیب خواهند داشت.

استفاده از کود شیمیایی

جهت سرعت‌بخشیدن به باردهی درختان سیب، بهتر است علاوه بر کودهای حیوانی از کودهای شیمیایی نیز استفاده‌کنید. به کار‌بردن کودهای شیمیایی در افزایش باردهی درختان سیب بسیار اثرگذار می‌باشد. زیرا تغذیه صحیح درختان سیب به میزان زیادی وابسته به کودهای شیمیایی است. با به‌کارگیری این کودها درختان سیب 30 تا 60 درصد از مواد غذایی موردنیاز خود را تامین خواهند کرد.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *