مقالات نهال به

عوامل موثر در رشد درخت به

عوامل موثر در رشد درخت به

معرفی عوامل موثر در رشد درخت به

در این مقاله از وب سایت نهالستان آوا نهال می خواهیم در مورد عوامل موثر در رشد درخت به توضیحاتی ارائه دهیم. میوه درخت به؛ به‌ دلیل طعم گس و بافت سفت و سخت آن، شاید طرفداران زیادی برای خام‌ خواری نداشته باشد. اما خواص گوناگون و زیاد آن و داشتن مقادیر فراوان آنتی‌ اکسیدان و ویتامین‌ها و املاح مختلف سبب شده است تا افراد جذب آن شوند. علاوه‌ بر آن رایحه دلنشین و رنگ زرد طلایی آن و بافت صورتی رنگ و نرم و اسفنجی‌ای که بعد از پخت پیدا می‌کند، همچنین پکتین موجود در آن باعث شده است تا جای خود را در میان طرفداران تغذیه سلامت، آشپزها و شیرینی‌پزها حفظ کند.

فاصله‌ی کاشت درخت به:

درخت به، مانند بسیاری از درختان میوه دیگر نیاز به نور خورشید دارد و همچنین ریشه آن باید فضای کافی برای گسترش در زیر خاک را داشته باشد، لذا رعایت فاصله کاشت به بسیار اهمیت دارد. بهتر است بین هر ردیف از درختان، حدود 5 یا 6 متر فاصله در نظر گرفته شود و در هر ردیف نیز حدود 3 متر بین دو درخت فاصله باشد.

حفظ فاصله به سلامت درختان و ریشه‌ دوانی آن‌ها و برخورداری‌ شان از مواد مورد نیاز که از خاک تأمین می‌گردد، کمک می‌کند. بهتر در هنگام کاشت از کود پوسیده دامی در داخل گودالی که نهال به در آن کاشته می‌شود، استفاده گردد.

فصل مناسب کاشت به:

نهال به را در هر زمانی از فصل رویش می‌ توان کاشت، اما بهترین زمان در فصل بهار بعد از سپری شدن سرمای زمستان است. درخت به در برابر سرما مقاومت کمتری دارد به این جهت بعد از سرمای زمستان، در حالی که هنوز گیاه خواب است کاشته شود. بهتر است کاشت نهال به در زمانی انجام شود که هوا خشک و گرم نیوده و در عین حال وزش باد زیاد و یا سرمای بهاری نیز وجود نداشته باشد.

پرورش درخت به در باغچه:

نهال به، به‌ عنوان یک درخت مثمر و دارای میوه، گزینه مناسبی برای کاشت در باغچه است. علاوه‌بر تأثیرات مثبت روانی که کاشت درخت برای ما به همراه دارد، این درخت زیبا با میوه‌های طلایی رنگ و خواص فوق‌العاده با ارزش و زیاد خود از یک طرف و متوسط بودن قد و قامت خود از جهت رشد این امکان را ایجاد می‌کند که در باغچه کاشت شود.

البته باید شرایط نگهداری آن؛ من جمله نیاز نوری و سرمایی درخت را در نظر گرفت. درخت به روزانه بین 6 تا 10 ساعت نور خورشید نیاز دارد و در مناطقی با دمای زیر 45 درجه در فصل گرم و دمای بالای 5- درجه در فصل سرد رشد مناسبی خواهد داشت.

خاک مناسب و مراقبت‌های لازم برای رشد درخت به:

درختان به؛ ممکن است توانایی این را داشته باشد که در خاک‌های مختلف رشد کند، اما مهم است که با استفاده از خاک مناسب و رعایت نکات لازم جهت رشد مناسب آن، باروری و سلامت و عمر مفید این درخت را افزایش دهیم. به همین دلیل خاک مناسب این درخت؛ خاکی با درجه PH 7 تا 5/6 بوده و درخت به در خاک‌های عمیق و لومی بهترین عملکرد را خواهد داشت و خاک این درخت نباید سنگین باشد. خاک‌های با زهکشی ضعیف، مناسب رشد نهال یا درخت به نیستند.

هنگام کاشت باید عمق حفره و عرض حفره کاشت مناسب باشد؛ قطر حفره باید دو برابر قطر گلدان نهال باشد و از کود حیوانی پوسیده، پیت‌ماس و کمپوست در داخل حفره می‌ توانیم استفاده کنیم و تا یک سوم گودال را پر کرده و سپس نهال را در آن قرار دهیم. در این صورت سال اول، نهال نیاز به کوددهی نخواهد داشت.

نحوه آبیاری نهال به:

درخت به اصولاً خیلی نسبت به خشکی و دمای بالا مقاوم نیست، بنابراین نباید دچار کم‌آبی شود؛ چرا که میوه‌های آن کوچک خواهد ماند و رشد مناسب نخواهد داشت. از طرفی دیگر ریشه‌های بسیار عمیق نیز ندارد، در نتیجه هفته‌ای 2 بار آبیاری نیاز آبی آن را برطرف خواهد کرد و از نظر آبیاری درخت به، نیاز آبیاری متوسط دارد.

طریقه ی کوددهی و نوع کود مناسب:

اگر به ترتیبی که گفته‌شد نهال به، کاشته‌شود، در سال اول نیاز کوددهی نخواهد داشت. در سال‌های بعد 2 بار کوددهی مناسب است که می‌ توان در اواخر زمستان تا اواخر بهار انجام داد. از شروع تابستان، عدم توجه به زمان مناسب کوددهی و کوددهی بیش از نیاز، منجر به برهم‌ریختن نیاز خوابی گیاه‌شده و همچنین باعث ریزش زودرس میوه‌ها و ابتلا به بیماری آتشک و سوختگی برگ‌ها گردد.

مهم ترین بیماری و آفات درخت به:

درخت به نیز مانند دیگر درختان آفات مختلفی دارد که توجه به رفع نیازهای درخت و نگهداری صحیح از آن و آبیاری، کوددهی و هرس به موقع از ابتلا به آفات جلوگیری می‌کند.

از آفات درخت به می‌ توان موارد زیر را نام برد؛

  • آتشک؛ سوختگی برگ‌ های درخت و دفع آن با سموم شیمیایی
  • شته؛ آفتی مرسوم که به تمامی درختان میوه حمله می‌کند و با سم شیمیایی از بین می‌رود
  • بیماری زنگ؛ لکه‌ های نارنجی روی میوه‌ ها و برگ‌ ها که نوعی قارچ است و با قارچ‌ کش از بین می‌رود
  • سرخرطومی؛ این سوسک با تخم گذاری خودرو تولید لارو هایی که از برگ درختان تغذیه می‌کنند، آسیب‌رسانده که با سموم تماسی می‌ توان لاروهای آن و دیگر حشرات را از بین برد.
  • لکه قارچی؛ لکه‌ هایی سفید رنگ که در اثر رطوبت بالا بر روی برگ‌ها ظاهر می‌شوند و دیگر گیاهان را نیز مبتلا می‌کنند.

انواع هرس و هرس درخت به:

در هرس گیاهان و درختان انواع مختلف هرس ریشه، هرس شاخه و هرس میوه و برگ‌های مختلف انجام می‌شود. در هرس شاخه‌های یک درخت انواع هرس‌های زیر برشمرده می‌شود:

  • هرس جامی
  • هرس هرمی
  • هرس شلجمی
  • هرس کوردون

آنچه مسلم است، هرس به سلامت، طول عمر و قدرت رشد و باروری درخت کمک می‌کند و باعث از بین رفتن شاخه‌های زاید و دفع آفات و بیماری‌ها می‌گردد. البته درخت به، در سال‌های ابتدایی نیاز چندانی به هرس نداشته‌و در سال‌های دیگر نیز صرف جدا کردن شاخه‌های شکسته‌و‌مرده نیاز به هرس برطرف می‌شود. البته در مواردی که شاخه‌ها در هم تنیده‌می‌شوند. پس برداشت میوه‌ها را سخت می‌کنند، یا میوه‌ها ریز می‌شوند، می‌ توان برخی شاخه‌های اضافی را هرس کرد.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

برای خرید ارقام نهال گردو میتوانید کلیک کنید

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *