مقالات نهال بادام

هرس باردهی درخت بادام

هرس باردهی درخت بادام (Almond tree fruiting pruning)

هرس باردهی درخت بادام (Almond tree fruiting pruning)

اگر در باغ خود درخت بادام کاشته اید و برای بهبود باردهی درخت بایستی رو هرس باردهی درخت بادام (Almond tree fruiting pruning) بدانید. هرس باردهی به ویژگی های باردهی هر رقم بستگی دارد. در این نوع از هرس، به پتانسیل های باروری و تولید شاخه و گل توجه ویژه ای میشود. قبل از انجام هرس باید اطلاعات کافی در این باره بدست آورده و سپس با آگاهی و تخصص شروع به هرس درخت بادام خود کنیم. معمولا درختان میوه یک سیستم مشخص برای باروری خود دارند که براساس نوع رقم و میوه دهی و تشکیل جوانه های بارده روی اسپورهای کوچک یک یا دو ساله انجام میشود.
جوانه های بارده به صورت تک یا جمعی روی اسپور یا سیخک دو تا سه ساله تشکیل میشوند. این‌مورد بسته‌به‌رقم متفاوت است. هرس باردهی درخت بادام باید به شکلی انجام شود که باعث افزایش محصول دهی درخت شود.

به چه دلیل باید عملیات هرس باردهی روی درخت انجام شود؟

  • عملیات هرس باردهی پس از شروع باردهی درخت آغاز میشود و هدف اصلی از آن تجدید حیات شاخه های میوه دهنده و تحریک درخت برای تولید شاخه های بارده جدید است. با این کار میتوانیم محصولی منظم و یکنواخت روی درخت داشته باشیم.
  • اسپورهای 4 یا 5 ساله دیگر توان زیادی برای تولید جوانه های گل ندارند به همین دلیل برای تنظیم باردهی باید حذف شوند. شاخه های آفت‌زده، بیماری، شکسته و خشک‌شده و نرک ها و به طور کلی هرآنچه که رشد و محصول دهی درخت را تحت تاثیر قرار میدهد را باید از درخت جدا کنیم.
  • هر 45 سال یکبار باید یک هرس نیمه سنگین روی درخت بادام انجام دهیم. شاخه های پیر و کم و از‌کار‌افتاده را از آن جدا کنیم تا شاخه های بارور جدید روی آن بوجود بیاید.
  • این هرس به نفوذ بهتر نور خورشید به شاخه های درونی درخت و انجام عملیات فتوسنتز نیز کمک میکند.
نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *