مقالات نهال بادام

هرس درخت بادام چگونه است؟

 هرس درخت بادام (Almond tree pruning)

 هرس درخت بادام (Almond tree pruning) چگونه است؟

آیا میدانید بهترین روش هرس درخت بادام (Almond tree pruning) چگونه است؟ چگونه است؟ با نهالستان آوا نهال همراه باشید.

به طورکلی طرز هرس درخت بادام به 3 شکل است:
  • هرس فرم دهی: که از ابتدای کاشت نهال آغاز شده و تا چند سال پس از باردهی درخت ادامه دارد. و هرساله فرم تربیت درخت روی آن اعمال شود.
  • هرس باردهی : این هرس معمولا پس از شروع زمان باردهی درخت آغاز میشود. (۵ الی ۶ سالگی درخت) در زمان هرس باردهی، باید هرس فرم دهی را در نظر داشته باشیم و اعضای بارده درخت را حفظ کنیم.
  • هرس بازسازی و جوان کردن درخت

 فرم اصولی برای تربیت درخت چیست؟

هرس درختان میوه باید با عادت رشد و سیستم باردهی آنها متناسب باشد. هر رقم از درخت باید به فرم مناسب و با عادت رشد مشخصی تربیت شود. درخت را میتوان به سه روش هرمی، شلجمی و جامی تربیت کرد. در این بین بهترین روش هرس درخت بادام فرم جامی است که بهترین سازگاری را با درخت بادام دارد. در فرم جامی، شاخه های درخت را طوری هدایت میکنیم که نور آفتاب به خوبی به درون تاج درخت نفوذ کند. و تمامی شاخه ها و جوانه های بارده بتوانند از آن بهره ببرند. علاوه بر آن یک هماهنگی و باردهی یکنواخت در تاج درخت بوجود بیاید.

طریقه هرس فرم دهی درخت بادام

این هرس باید در سالهای اولیه کاشت انجام شود. پس از انتخاب شکل هرس مناسب برای درخت بادام (که در درخت بادام رقم جامی توصیه میشود) زمان مناسب برای هرس و مقدار هرس لازم را بدست آورده و تا سال چهارم هرسال این عمل را تکرار میکنیم.

مراحل هرس کردن درخت (فرم دهی) به شرح زیر است:

  1. در سال اول با توجه به ارتفاع و شرایط اقلیمی منطقه و عادت رشد شاخه ها و فرم انتخاب شده برای هرس درخت، عملیات سربرداری انجام میشود. در برخی از ارقام، شاخه ها مایل به رشد افقی هستند (مثل رقم مامائی) و یا منطقه دچار سرمای دیررس بهاره میشود. این ارقام معمولا به شکل پا بلند و از ارتفاع 120 سانتیمتری سربرداری شوند. اما اگر شاخه ها رشد عمودی دارند (مثل رقم منقا، علی اکبر ربیع و…) ارتفاع سربرداری از 80 سانتیمتری آن انجام میشود.
  2. شاخه های اصلی 3 تا 4 عدد هستند.
  3. شاخه های اصلی باید روی تنه درخت و در جهات مختلف انتخاب شوند. توازن میان شاخه ها و تشکیل زاویه 120 درجه بین شاخه ها ضروری است.
  4. زاویه شاخه از تنه بهتر است 45 درجه باشد. اما به علت باد ممکن است این زاویه تغییر کند به همین دلیل توصیه میشود شاخه های شمالی بیش از 45 درجه و شاخه های جنوبی کمتر از 45 درجه باشند.

در سال اول چگونه درختان بادام را هرس فرم دهی کنیم؟

در سال اول باید عملیات سربرداری از ارتفاع 80 یا 120 سانتی متری روی درخت انجام شود. با این کار جوانه های موجود روی تنه و شاخه های جانبی فعال میشوند. اگر نهال دارای شاخه فرعی در یک سوم انتهایی شاخه های خود است که به فاصله ی 10 تا 15 سانتی متر از یکدیگر قرار گرفته اند، باید شاخه های فرعی قوی تر انتخاب شوند.
سپس ۴۵ شاخه که در قسمت انتهایی وجود دارند، مانده و مابقی را به طور کامل ببریم. اگر شاخه هایی که انتخاب کرده ایم رشد طولی زیادی دارند، یک سوم طول آنها را قطع میکنیم. در فصل تابستان شاخه هایی که مجددا روی درخت رشد میکنند (به غیر از 4 تا 5 شاخه ی انتخاب شده) و پاجوش ها نیز باید قطع شده تا شاخه های اصلی بهتر بتوانند تغذیه شوند.
اما درمورد نهال هایی که در سال اول شاخه ندارند، فراموش نکنید در طول سال اول چند شاخه تولید میکنند که به همان ترتیب باید هرس شوند.

در سال دوم چگونه درختان بادام را هرس فرم دهی کنیم؟

در اواخر فصل زمستان سال اول یا ابتدای بهار سال دوم باید درختان را هرس کنیم. از بین شاخه های موجود در یک سوم قسمت انتهایی تنه درخت ۳ یا ۴ شاخه قوی و مناسب با فاصله ی ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر را انتخاب کرده و به عنوان بازوهای اصلی در نظر میگیریم. و سایر شاخه ها را از انتها جدا میکنیم.
در طول بهار یا تابستان همان سال، شاخه های تازه روی بازوهای اصلی که به طرف داخل رشد کرده اند را قطع میکنیم. اگر زاویه شاخه با تنه درخت کمتر از ۴۵ درجه باشد یک چوب دو شاخه بین تنه ی درخت و شاخه قرار داده و شاخه را وادار میکنیم که به صورت اصولی رشد کند.

این کار دو مزیت دارد:
  1. با تنظیم زاویه شاخه، جوانه های بارده روی شاخه های افقی به دلیل جریان بیشتر شیره پرورده در آن بهتر رشد میکنند.
  2. با این کار فاصله ی شاخه ها از یکدیگر بیشتر شده و درخت فضای بیشتری را اشغال میکند به این ترتیب نور و هوای بیشتر به درون تاج آن نفوذ میکند.

در صورتی که عملیات هرس و رشد درخت در سال دوم به خوبی انجام شود. انتهای شاخه های اصلی شکل Y به خود میگیرند. این شاخه ها در طول سال دوم نگهداری شده و شاخه های اضافی که به طرف داخل رشد کرده اند را باید ببریم.
اگر در طول سال دوم، بازو بیش از حد رشد کند، باید آن را از قسمت یک سوم کوتاه کرد. همچنین باید جست های جانبی آن را نیز حذف کرد. روی شاخه های اصلی باید ۱ تا ۲ بازوی ثانویه در فاصله ی مناسب باقی بماند.

در سال سوم و چهارم چگونه درختان بادام را هرس فرم دهی کنیم؟

در طول این دو سال نیز باید فرم جامی که در ابتدا برای درخت انتخاب کردیم را ادامه دهیم. پس شاخه های اصلی که انتخاب کردیم را شناسایی کرده و شاخه های جدیدی که به طرف داخل تاج رشد کرده را از درخت حذف میکنیم.
شاخه های فرعی را باید به تعداد کافی و در فاصله ی مناسب انتخاب کنیم. شاخه هایی که متراکم هستند و روی یکدیگر سایه می‌اندازند باید حذف شوند. تنه جوش ها و پاجوش های درخت نیز باید قطع شوند به این ترتیب مواد غذایی بهتر در سایر قسمت ها تقسیم میشود.
درختان بادام از سال چهارم به بعد شروع به باروری میکنند. در هرس درخت بادام باید مراقب محل تشکیل جوانه ها و عادت باردهی هر رقم باشیم.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *