مقالات

نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

نکات مهم تعیین فاصله بین درختان (Important points for determining the distance between trees)

آیا از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان (Important points for determining the distance between trees) آگاهی دارید ؟ قطعا در نظر گرفتن یک رقم خاص برای فاصله ی بین درختان کار درستی نخواهد بود چرا که به همان اندازه که تراکم بالای درختان می تواند مانع از عملکرد خوب درختان شود در نظر گرفتن فاصله ی زیاد بین درختان می تواند برای رشد و باردهی درختان شما آسیب زا باشد.

دریافت نور زیاد می تواند سبب آسیب آفتابسوختگی درختان و البته افزایش تبخیر آب از درختان و سطح خاک و متعاقبا ایجاد تنش خشکی در درختان شود. تنش خشکی در درختان می تواند مانع از عملکرد مطلوب درختان شده و از طرفی آنها برای حمله ی آفات و بیماریهای فرصت طلب آماده می کند.

با توجه به اهمیت فاصله ی مناسب بین درختان باید بدانید که فاصله ی مناسب بین درختان به چه عواملی بستگی دارد، در ادامه به برخی از عوامل مهم موثر در تعیین فاصله ی مناسب بین درختان اشاره کرده و فاصله ی استاندارد را برای برخی از درختان میوه به صورت دسته بندی در قالب جدول قید خواهیم کرد.

ارتفاع درختان از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

درختان مرتفع به دلیل سایه اندازی بیشتر نیاز به فاصله ی بیشتر برای دریافت نور کافی دارند.

حجم تاج از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

حجم تاج و گستردگی تاج تاثیر مهمی در دریافت نور داشته و هر چه فاصله ی بین درختان با تاج گسترده کمتر باشد سایه اندازی انها بیشتر خواهد بود، بنابراین فاصله بین درختان با تاج گسترده را بیشتر در نظر می گیرند.

میزان هرس از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

در زمان کاشت نهال هرس فرم دهی و تربیتی باید مشخص یاشد و با توجه به میزان هرس و تربیت شکل درختان می توان فاصله ی درختان را تنظیم کرد، به عنوان مثال درختی که به واسطه ی حجم تاج بالا باید با فاصله ی بیشتر کاشته شود در صورتی که برنامه ی هرس فرم دهی مناسبی داشته باشد می تواند در فاصله ی کمتر از استاندارد کاشته شود.

شیب زمین از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

میزان دریافت نور در زمینهای شیبدار بیشتر بوده و در این زمینها شما می تواید فاصله ی بین درختان را کمتر از استاندارد در نظر بگیرید اما در مورد کاهش فاصله باید این کار را با دریافت مشاوره از مشاوران فروش نهال انجام دهید چرا که ممکن است فاصله را خیلی کمتر در نظر گرفته و باعث آسیب تراکم بالا در باغ خود شوید.

رقم و نوع درخت میوه از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

هر نوع درخت میوه و البته هر رقم درخت میوه دارای ارتفاع و حجم تاج مخصوص به خود است که این موضوع می تواند در تعیین فاصله ی بین درختان موثر باشد، به عنوان مثال ارقام بومی و قدیمی گردو دارای ارتفاع و تاج گسترده ای هستند و برای کاشت آنها باید حداقل 10 متر فاصله در نظر گرفته شود، در حالی که ارقام تجاری گردو دارای حجم تاج و ارتفاع کمتری بوده و برای آنها در نظر گفتن فاصله ی 6 تا 7 متر کفایت می کند.

نوع تکثیر نهال از نکات مهم تعیین فاصله بین درختان

خرید نهال این روزها بیشتر به صورت پیوندی انجام می شود و یکی از مزایای ارقام پیوندی این است که حجم تاج و ارتفاع در ارقام پیوندی کمتر است و همین امر سبب می شود باغداران بتوانند درختان بیشتری را در واحد هکتار بکارند چرا که می توانند فاصله ی بین درختان را در زمان کاشت کمتر در نظر بگیرند.

نوع درخت فاصله ی مناسب
انواع نهال گردو پیوندی 6-7 متر
انواع درختان میوه ی دانه دار 4-5 متر
انواع درختان هسته دار 4-5 متر
انواع درختان زینتی با قامت متوسط 4-5 متر
درختان هلو و شلیل 3-4 متر
انواع درختچه های میوه دهنده و یا گل دار مانند گل محمدی، انواع بری‌ها، انگور 2-3 متر
انواع ارقام پالونیا 2 متر
صنوبر و کبوده تبریزی ۰.5-1 متر
کلام آخر

نظر گرفتن فاصله مناسب بین درختان می‌تواند برای حفظ سلامتی و رشد بهتر درختان بسیار مهم باشد. فاصله مناسب بین درختان به عوامل مختلفی نظیر نوع درخت، شرایط زمینی، اهداف و نیازهای شما بستگی دارد.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *