مقالات نهال پسته

بیماری سفیدک پودری درخت پسته

بیماری سفیدک پودری و زنگ پسته (Powdery mildew and pistachio rust)

بیماری سفیدک پودری درخت پسته (Powdery mildew disease of pistachio tree)

بیماری سفیدک پودری درخت پسته (Powdery mildew disease of pistachio tree) در بعضی از باغ‌های دماوند، قزوین، کرمان، رفسنجان گزارش شده‌است. عامل این بیماری Phyllactinia pistaciae است.

علائم بیماری سفیدک پودری

علائم بیماری معمولا اوایل تابستان روی برگ‌های درختان مبتلا ظاهر می‌شود. اولین نشانه‌ی سفید پودری به صورت لکه‌های سفید متمایل به خاکستری در سطح زیرین برگ‌ها بروز می‌کند.
پس از آن لکه‌ها به هم پیوسته، قشر تارعنکبوتی کم پشتی از میسلیوم‌های قارچ به‌وجود‌می‌آید. نوعی خوردگی و بافت مردگی در این قسمت‌ها دیده‌می‌شود. سطح بالایی برگ‌های آلوده، درست در محل لکه‌های زیر برگ، سبز کم رنگ متمایل به زرد می‌شود.

در اواخر شهریور ماه لا به لای قشر میسلیومی در سطح زیرین برگ کلیستوس‌های فراوان قارچ در مراحل مختلف بلوغ به رنگ‌های نارنجی، قهوه‌ای و قهوه‌ای تیره دیده‌می‌شود. در مواردی که بیماری شدید باشد، برگ‌های درختان بیمار زرد‌شده، زود هنگام می‌ریزند.

برای خرید ارقام نهال پسته کلیک کنید

مبارزه با بیماری سفیدک پودری

ریشه کن کردن قارچ‌های عامل سفیدک پودری در باغ‌های میوه به دلیل وسعت دامنه میزبانی آنها کار مشکل و غیر عملی است، ولی کنترل آن‌ها تا سطح آستانه اقتصادی با استفاده از روشهای زراعی و شیمیایی امکان دارد.

مبارزه زراعی شامل: دفع علف‌های هرز، حاصلخیزی خاک، معدوم کردن برگ‌های مبتلای ریخته‌شده در کف باغ و استفاده از کودهای نیتروژنی به اندازه کافی است.
سفیدک پودری پسته اهلی معمولا آن قدر شدید نیست که نیاز به مبارزه شیمیایی داشته باشد.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *