مقالات نهال پسته

میزان باردهی درخت پسته

میزان باردهی درخت پسته

میزان باردهی درخت پسته در هکتار به نوع نهال پسته، شرایط آب و هوایی منطقه و نوع خاک نیز بستگی دارد. بطور متوسط در هر هکتار حدود یک تن پسته برداشت‌می‌شود که بسته به نوع نهال کاشته شده می تواند متغیر باشد.

یکی از انواع نهال های اصلاح‌شده پسته، نهال پسته اکبری است که به دلیل تولید محصول، درشت، خوش طعم و باکیفیت بسیار معروف می باشد. این رقم از پسته مقاوم به سرما و آفات بوده، قابلیت کاشت در خاک شور را نیز داشته و در اولین سال پس از پیوند باردهی خوبی دارد.چنانچه بطور اصولی پرورش یابد میزان باردهی درخت پسته اکبری حدود 7 تن در سال است.

اگر سرعت رشد نهال پسته برایتان در اولویت است، نهال هیبریدی گزینه مناسبی است. نهال هیبریدی نیز اصلاح نژاد شده‌است و در بین پسته کاران طرفداران خاص خود را دارد. همانند رقم اکبری مقاوم به سرما، گرما و آفات است و میزان باردهی بالایی دارد. زمان باردهی نهال هیبریدی اواسط فصل تابستان می باشد و زمانیکه که سه سال از زمان پیوندش گذشت باردهی را آغاز می کند و در سال های بعد تولید محصولش بیشتر می شود. باغداران میزان باردهی درخت پسته هیبریدی را حدود 7 تن در هکتار تخمین می زنند.

زمان باردهی درخت پسته

پسته یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌هایی ایست که در گروه مغزیجات قرار می‌گیرد. خواص بالای نهال پسته و فوایدش برای بدن باعث‌شده تا پزشکان مصرف روزانه تعدادی از آنها را به کودکان تا افراد مسن پیشنهاد کنند. در حال حاضر از پسته علاوه بر مصرف به صورت مغزیجات در تهیه شیرینی و برخی غذاهای آسیایی نیز استفاده می‌شود.

درخت پسته درختی کوتاه قد است که بیشتر در مناطق گرم و خشک رشد می‌کند. این درخت به بسیاری از بیماری‌ها مخصوص مقاوم است و نیاز زیادی به آبیاری ندارد. این موارد باعث‌شده تا خرید نهال پسته و احداث باغ کاری سودمند باشد. خصوصا اینکه صادرات آن با قیمت‌های بسیار بالا نیز ممکن است و اقلیم گرم و خشک ایران به شما اجازه می‌دهد که در تولید پسته با کیفیت فعالیت خوبی داشته باشید.

 باردهی درخت پسته، بسته به سن درخت متفاوت است. اگر باغ خود را از طریق خرید و کاشت نهال احداث کرده باشید، احتمالا در سال دوم یا سوم شاهد تولید میوه بر روی درختان جوان خود خواهید بود. میزان پسته تولید‌شده در درختان کم سن و سال خیلی زیاد نیست و سود چندانی را عاید باغدار نمی‌کند. شما می‌توانید در این سال‌ها چیزی در حدود 1 تا 2 کیلوگرم می‌شود.

با گذشت زمان و بالغ شدن هرچه بیشتر درخت میزان تولید میوه بالاتر خواهد رفت به صورتی که در 10 سالگی درخت خود، شما چیزی در حدود 3 تا 6 کیلوگرم پسته با پوست خواهید داشت. در سن 12 تا 14 سالگی، درخت بالغ‌ شده و حدود 15 کیلوگرم پست‌خشک و بدون پوست می‌توان از آن دریافت کرد. در هکتار باغ پسته بالغ و سالم چیزی در حدود 2500 کیلوگرم پسته خشک دریافت می‌شود.

نکات برداشت پسته

برداشت درخت پسته، بسته به نوع و منطقه باغ پسته، از اواخر تابستان آغاز می شود و معمولا حدود 15 تا 20 روز طول می کشد. از اصلی ترین نکات برداشت پسته، برخلاف درخت مرکبات، سیب و سایر درختان میوه، باردهی درخت پسته عموما به طور همزمان انجام نمی شود و در نتیجه، برداشت درخت پسته در 2 یا 3 مرحله باید انجام شود. برداشت محصول درخت پسته در دست اول معمولا زمانی انجام می شود که 60-70٪ میوه ها رسیده‌باشند.

نهالستان آوا نهال

نهالستان آوا نهال یکی از معتبرترین مراکز تولید و پرورش نهال در ایران است. این مجموعه با داشتن تجربه و دانش فنی مورد نیاز، به تولید نهال‌های مرغوب و با کیفیت از جمله درختان میوه، نهال‌های زینتی، نهال‌های گل و گیاهان دارویی می‌پردازد.

  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09143417078
  • تلفن تماس با کارشناسان فروش : 09146517078
امتیاز شماpost

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *